Thursday, April 23, 2015

Bacalah....

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang... 

Sebelum Nabi Muhammad SAW wafat, baginda telah mewasiatkan dua perkara kepada kita yang mana selagi kita berpegang teguh kepada dua perkara ini, in sya Allah kita tidak akan sesat selama-lamanya. 

Dua perkara tersebut ialah Al-Qur'an dan Sunnah baginda. Al Qur'an adalah kitab yang diturunkan oleh SWT kepada Nabi Muhammad SAW dan juga kita umatnya. 

Al Qur'an adalah petunjuk! Petunjuk untuk kita. Maka segala permasalahan, segala tunjuk ajar, segala ilmu pengetahuan terkandung dalam Al-Qur'an. 

Tapi kenapa kita tak pernah pun nak faham.  Tak pernah rasa Al-Qur'an adalah ilmu yang paling hebat didunia ini. Tak pernah rasa Al-Qur'an adalah satu mukjizat dari ALLAH. Walaupun Rasullullah SAW telah pun pergi meninggalkan kita dan kita sendri tak pernah jumpa baginda... itu bukan tiket untuk kita buat dosa. Kerna Rasulullah SAW telah tinggalkan kepada kita Al-Qur'an dan Sunnah.



Tapi secara jujur, kita tak pernah rasa mukjizat Al-Qur'an. Sebabnya kita hanya baca AL-Qur'an tanpa memahami isi kandungannya. Kita baca sekadar baca. Baca buat syarat. 

Tapi AL-Qur'an mengandungi macam-macam petunjuk... macam-macam ayat yang ALLAH bagi tau kita. Pasal hukum, pasal aurat, pasal kisah Nabi-Nabi, kisah Dajjal, kisah hari kiamat dan macam-macam lagi.... 

Aku nak share ngn korang ayat-ayat Al-Qur'an yang boleh jadi pegangan hidup kita...

-------------------------------

Ayat mengenai Al-Qur'an (Surah Al-A'raaf ayat 2)

"(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang diturunkan kepadamu (wahai Muhammad dari Tuhanmu). Oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu (kepada orang-orang yang ingkar), dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman."


Ayat mengenai taqwa(Surah Al-A'raaf ayat 26)
" Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).

Ayat mengenai manusia yang tamak (Surah At-Takatur ayat 1, 2 dan 3)
"Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal) oleh perbuatan berlumba-lumba mendapatkan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak pinak dan pangkat" (ayat 1)
"Sehingga kamu masuk kubur" (Ayat 2)
"Jangan sesekali (bersikap demikian)Kamu akan mengetahui kelak (akibat yang buruk semasa hendak mati)" (ayat 3)

Ayat mengenai orang yangmengumpat & mengumpul harta(Surah AL-Humazah)
"Kecelakaanlah bagi setiap pencaci dan pengeji" (Ayat 1)
"Yang mengumpul harta dan berulang-ulang menghitung kekayaannya" (Ayat 2)

1 comment:

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...