Friday, August 15, 2014

Resepi asam pedas ikan merah melaka

Aku bukanlah penggemar asam pedas. Malah bukan aku sorang.. satu family aku pun mmg x suka asam pedas. Klo masak asam pedas kt kampung confirm tak laku.

Satu hari tu,kwn baik aku bertunang di gemencheh. So kami,kwn kwn kolej pun pegi la. Em mmg meriah sesangat..happening. dan yang paling best bab makanan die. Sangat sedap. Of course la bukan katering. Org org kampung yg masak... mmg sedap. Dan tu la first time aku makan asam pedas daging tetel. Memang sedap. So sejak tu aku jadi penggemar asam pedas. Kawan aku kata tu asam pedas melaka. Memang rasa len sgt ngn asam pedas tempat aku. So sejak tu aku mula belajar masak asam pedas ngn kwn aku org melaka ni. Gigih aku wat. First time wat mmg xjadi la. Hehhe akhirnya setelah beberapa kali try..  alhamdulillah pejam mata dh leh wat. Dan asam pedas  melaka jadi hidangan istimewa.

Ni resepi asam pedas... tapi xsempat nk snap gmbar sbb bz wat due keje skali gus. Sambil masak sambil main ngn anak. Huhu

Resepi asam pedas ikan merah...

Bahan bahan
Ikan merah 2 ketul
Air asam jawa 1 mangkuk
Daun kesum
1/2 sudu serbuk ketumbar
1/2 sudu kecil jintan manis dan jintan putih


Bahan yg diblend...
Cili kering yang telah diblend dlm 3 sudu
Bawang besar 2 biji (aku suka letak byk sbb lagi sedap)
3 ulas bawang putih
3 batang serai
1 inci halia
1 inci kunyit hidup

Langkah...
1. Blend semua bahan bahan yg perlu diblend. Blend bersama jintan2..
2. Panaskan minyak dan tumis bahan yg diblend
3. Masukkan daun kesum. Daun kesum ni penting untuk rasa dan bau asam pedas
4. Kemudian... masukkn air asam jawa..dan tunggu hingga naik minyak
5. Bila dh naik minyak... masukkan ikan. Kemudian garam dan gula.
6. Sesuaikan rasa dan angkat...

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...