Friday, January 09, 2015

Kerana Seekor Lalat


Pada satu ketika sedang Imam Al-Ghazali menulis kitab, tiba-tiba datang seekor lalat lalu hinggap di mangkuk dakwat pen ulama tersebut. Lalat tersebut kemudian menghisapnya. Imam Al-Ghazali membiarkan sahaja lalat yang kehausan itu. Lalat juga makhluk Allah yang harus diberikan kasih-sayang, fikir Al-Ghazali.


Beberapa hari selepas imam Al-Ghazali meninggal dunia, sahabatnya telah bermimpi berjumpa dengan beliau. Dalam mimpi itu sahabatnya bertanya, “Wajah Hujattul Islam, apa yang telah diperbuat Allah kepadamu?

Al-Ghazali menjawab, “Allah telah menempatkan ku ditempat yang paling baik.” Lantas sahabat itu bertanya “Mengapa engkau ditempatkan Allah di tempat yang paling baik? Adakah kerana kealiman mu dan banyaknya kitab yang engkau tulis?

Al-Ghazali menjawab, “Tidak… Allah memberi ku tempat yang baik kerana semasa aku menulis, aku pernah memberikan kesempatan kepada seekor lalat yang sedang kehausan untuk meminum tinta ku. Aku lakukan itu kerana aku sayangkan makhluk Allah.”

Oleh itu, jangan remehkan sebuah kebaikan walaupun kecil. 

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...