Skip to main content

KISAH LELAKI TUA DAN SELAWAT NABI S.A.W.


Seorang LELAKI TUA mengayuh basikal setiap pagi dari kampungnya ke sebuah pekan, sejauh kira-kira 15km, untuk menjual ulam-ulaman dan sayur-sayuan, buat menyara hidupnya.... Itulah kerja hariannya... 

Selesai berjual, DIA AKAN SINGGAH DAHULU KE sebuah MASJID di pekan itu, untuk bersolat zuhur.  Sebelum pulang ke rumah... Selepas berdoa dan berwirid sekadarnya, lelaki itu akan MEMBERSIHKAN DEDAUN YANG BERSELERAK DI HALAMAN MASJID... Ini dilakukannya setiap hari selepas solat zuhur, sejak beberapa bulan lalu... Setelah semua dedaun itu dibersihkan barulah beliau pulang kekampungnya.

JEMAAH DAN JAWATANKUASA MASJID KASIHAN melihat keadaan lelaki tua itu.... Mereka lalu mengupah seorang pekerja untuk membersihkan daun-daun itu setiap pagi. Tujuan mereka, semata-mata untuk membantu lelaki tua tadi, agar tidak perlu bersusah payah membersihkan halaman masjid itu. 

Rupa-rupanya, niat baik mereka itu telah membuatkan LELAKI TUA TERSEBUT MENANGIS SEDIH.... Dia mohon supaya dia terus diberi kesempatan membersihkan halaman masjid seperti biasa... Itulah sahaja SUMBANGAN YANG DIA MAMPU lakukan, untuk masjid tersebut, katanya.
Akhirnya, pihak jawatankuasa masjid mengambil keputusan agar membiarkan situasi berjalan seperti biasa supaya lelaki tua itu tidak lagi merasa sedih.

Satu ketika, sedang dia sedang menyapu daun-daun, Imam masjid datang kepadanya, dan bertanya, mengapa dia perlu melakukan hal itu, lelaki tua tersebut menjawab: 

“SAYA INI ORANG BODOH, TUAN.... Saya tahu amal saya ini kecil sahaja.... Saya tidak mungkin selamat pada hari kiamat, TANPA SYAFA’AT RASULULLAH SOLLALLAHU `ALAIHI WASALLAM.

 Setiap kali saya menyapu sehelai daun, saya ucapkan satu selawat kepada Rasulullah sollallahu `alaihi wasallam. Kelak jika saya mati, SAYA INGIN RASULULLAH MENJEMPUT SAYA... Biarlah dedaun ini menjadi saksi bahawa saya telah membacakan selawat kepada Junjungan Nabi sollallahu `alaihi wasallam..”.. Kata lelaki tua itu dengan hiba... Air matanya mengalir turun melalui pipinya yang sudah berkedut-kedut itu.... Pak Imam itu juga turut merasa sebak, kerana terharu.... 

ALLAHU AKBAR....Subhanallah...Subhanallah.

Allah SWT berfirman :

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيما
Sesungguhnya Allah dan Malaikat-Nya BERSELAWAT KEPADA NABI... Wahai orang-orang yang beriman berselawatlah, dan berilah salam kepadanya.. “.(Surah Al-Ahzab 33: 56)

Rasulullah SAW bersabda : “Tidak seorang pun yang memberi salam kepadaku, kecuali Allah akan menyampaikan kepada ruhku, sehingga aku menjawab salam itu”.
(HR Abu Dawud dari Abu Hurairah... Ada di kitab Imam an-Nawawi, dan sanadnya shahih)

Sumber : http://cintarindurasul.blogspot.com/2012/11/kisah-lelaki-tua-dan-selawat-nabi-saw.html

Comments

  1. kisah yang sangat menarik..Adaa follow here..banyak kisah yang menarik hati adaa..gud job!

    www.adaa-inspiration.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…