Skip to main content

Bila ajal dah datang

Assalamua'laikum wbt

Alhamdulillah..dengan umur yang masih Allah pinjamkan...aku masih bernafas meniti hari-hari bersama suami, anak-anak dan orang-orang sekeliling yang amat aku sayang. 

Terkesima sekejap aku. Speechless. No words to describe. Terkejut pun ada. Allah Maha Besar. Sangat terkejut! Baru dapat mesej dari adik aku.... "abang yazid depan rumah aku dah meninggal". 
Masya Allah. Rasanya macam baru jumpa dia beberapa bulan yang lepas. Sihat Walafiat. Masih bergurau senda. 

Kalau orang yang baik-baik ni memang cepat je Allah ambil. AKhir-akhir ni aku banyak terima khabar kawan-kawan terdekat aku yang meninggal. Meninggal ketika masih muda. Masih sihat walafiat. Allahuakbar. Rasa insaf. Allahuakbar. 

Kesian plak bila teringat kak zah (istri abg yazid) dan anak anak dia yang maish kecil (6 orang). Semua dah jadi anak yatim. Allahuakbar. Kesiannya. Kak zah pulak, suri rumah sepenuh masa. Semua anak anak dia sekolah lagi. Macam mana la nnti. Allah je tau. Moga Allah murahkan rezki kak zah dan anak-anak. 

bila mati...hanya amalan je yang kita bawa. Sedangkan kita yang masih hidup ni leka cari duit. Leka gelak ngn kawan. Leka main fb. Update blog. Nak cari glemer sana sini. Allahuakbar. Patutnya kita kumpulkan amalan tuk dibawa ke sana. 

Moga Allah bagi kesempatan untuk kta bertaubat.
Pertemuan terakhir aku dengan abang yazid...aku tak sempat nak minta maaf selama aku kenal dia. Allahuakbar....

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…