Monday, January 05, 2015

Husnuzon

Assalamua'laikum wbt


Husnuzon adalah bersangka baik. Iaitu bersangka baik kepada orang lain. Atau dalam erti kata lain think positif. Nampak mudah tapi hakikatnya sangat susah dipraktiskan. 

Saidina Umar bin Al-Khattab r.a.telah berkata : “Jangan kamu membuat sangkaan terhadap satu kalimah yang keluar daripada seorang saudara mukminmu kecuali kebaikan selagi kamu masih ada cara untuk meletakkannya di tempat yang baik.”

Beberapa bulan lepas, aku & husband serta anak-anak on da way balik kampung terchinta di perak nun. Hajat untuk menjenguk mak di kampung. Masa on da way, kami singgah di sebuah bank Islam di Senawang. 

Masa kami berenti nak amek duit, tetiba ada seseorang hamba Allah (lelaki) sedang duduk di depan bank. Lelaki ni berkopiah. So, macam biasa walaupun aku dah tertengok dia, aku buat-buat tak nampak. Sebab kalau ikutkan gaya dia, nampak macam dia sedang menjual sesuatu. Selalunya time dapat gaji memang ramai penjual tunggu depan bank. Then akan promote supaya beli barang macam buku-buku agama atau orang mintak sumbangan rumah anak yatim atau pembinaan masjid. 

Dalam buat-buat tak nampak, aku tertengok dia. Dan dia senyum ikhlas kat aku. Haa...aku pun senyum nipis je. Dalam hati dah agak..mesti pas ni dia akan datang promote suh aku beli barang. Waduh...camne nk wat ni. Susah nak larik ni. 

Pas selesai urusan aku, aku kuar dari bank. Dia cuma senyum memandang orang-orang di sekeliling. Langsung tidak memaksa sesiapa pun beli. Peliks jugak tuh. Selalunya mesti di promosi. So aku wat taktau je. Dari apa yang aku nampak die jual keropok goreng. Adala dalam 3 ke 4 bungkus. 

Bila aku dah masuk kereta, husband aku tanya " nampak tak budak lelaki yang duk depan bank tu"
Aku cakap " nampak... dia jual keropok".
"Perasan tak kat tangan dia pegang apa"
Aku pun tengok kat tangan dia. Rupa-rupanya disebalik tangan dia...die sedang pegang tasbih. Dan mulut die terkumat-kamit baca zikir. Allahuakbar. Patut la sejuk je muka dia. 

Dalam pada kiteorang duk perhati dia, ramai je orang yang datang beli keropok dengan dia walaupun dia tak promosi or paksa orang beli. Dia just duduk di depan bank. 

Rasa insaf. Hanya berzikir. Rezeki tu milik Allah. Dan bersangka baik lah dengan semua manusia. 

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...