Mutaba’ah Yaumiyah

Assalamua'laikum wbt

Subhanallah....dah lama tidak berkesempatan nak update blog. Sampaikan bila nak update blog haarini, aku dah dah jadi macam newbie plak dalam dunia penulisan. Macam ni la manusia, bila dah biasa hidup dalam keadaan relaks, tidak berfikir, maka otaknya akan bertambah lembap gitu. Idea tidak dapat bercambah. 

Macam tu jugak kita ni, bila dah selalu buat dosa, even kecil tapi bila dibiar berlarutan, makanya hati kita bertambah hitam dan sudah tidak rasa bersalah dan berdosa tu. Maka ubatnya adalah zikir. Berzikirlah setiap hari supaya hati sentiasa bersih. Makanya bila hati bersih, Allah akan bagi ilham supaya kita akan rasa berdosa bila buat benda salah. 

Hampa penah dengaq dak "Mutabaah Yaumiyah"? Mungkin korang semua dah tau. Aku je kot baru tau. Hehe. Ok lets go straight to the topic. Mutaba'ah Yaumiyah adalah checklist atau senarai semak ibadah kepada Allah SWT. 

Ingat tak masa kita nak ambik SPM dlu, cikgu-cikgu selalu suruh set target ...
"SPM10A1"
PMR 8A

Lepas tu kalau kita digalakkan supaya ada jadual belajar. Hari belajar apa..esok belaja apa..

Bukan setakat kt sekolah, malah businessman pun ada target sales. Target sales mingguan, bulanan dan tahunan serta langkah-langkah atau strategi untuk mencapai target. 

Semua tu adalah langkah atau teknik supaya kita berjaya capai apa yang kita nak. 

Macam tu jugak Mutabaah Yaumiyah. Mutabaah Yaumiyah ni adalah checklist amal ibadah kita. Mmg tak wajib ada. Tapi lebih baik ada sebab bila ada, kita boleh set target supaya dapat beramal ibadah kepada Allah SWT dengan amal yang terbaik. Dan kita tau kt mana level ibadah kita. Sebab manusia ni mudah lupa. Selalu rasa diri baik. Dan selalu rasa diri bagus. Apa yang kita buat..kita tick..so setiap hari kita tau sebanyak mana amal kita. Adakah kita ni perasan amal ibadah banyak..tapi hakikatnya zero.... 



Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis