Friday, January 02, 2015

Di sebalik Kisah Ultraman & Raksasa


Seminggu aku ngn suami bercuti di rumah. Menghabiskan masa bersama ilham dan irdina. Melayan kerenah dan bergusti ngn anak-anak. Dan hari ni kembali bekerja. Malasnya rasa nak memulakan hari pertama bekerja. Nak set kan semula jadual dan masa. Masa bangun pagi, iron baju dan mengepam.

Semenjak dua menjak ni ilham suka sangat menjadikan aku raksasa. So dia jadi ultraman. So, apa lagi mama menjadi mangsa gigitan dan gustinya. Haa bayangkan digusti dan digigit oleh seorang anak lelaki yang seberat 13 kg. Dulu aku memang kuat melenting. Marah. Tapi akhirnya aku tak dapat apa pun. Hanya dapat kepuasan lepas tu menyesal sebab marah anak. 

Bila ilham kena marah, dia akan diam. Termenung. Sedih. Air mata bergenang. Menangis diam-diam. Dia akan duduk diam terbaring. Tak bergerak-gerak. Sedih gile tengok!

Aku akhirnya yang sedih balik. Akhirnya aku g pujuk dia. G peluk dan cium dia...then baru dia ok. Lepas tu selepas beberapa kali menyesali perbuatan aku, baru aku berubah. Tapi tak sepenuhnya. kadang-kadang termarah jugak. bila fikir-fikir balik, baru aku tersedar. Dah la 9 jam kat rumah pengasuh. Pastu bila balik rumah kena marah dengan mama & papa. Kesiannya. Dia baru je nak bermanja dengan kami. Ntah-ntah kat rumah pengasuh pun kena marah. Akhirnya aku insaf. 

Sekrang ilham masih meneruskan kerjayanya sebagai ultraman. Dan aku menjadi raksasa. Tapi sekrang aku ada cara lain. Bila ilham mula nak jadi ultraman dan mula meneruskan misi menggigit dan bergusti, aku akan peluk dia kuat-kuat. Biar ultraman rasakan penangan pelukan dan ciuman seorang raksasa. Aku peluk sampai dia gelak dan lama-lama. Lepas tu ilham gelak dan dia cool. Dan yang bestnya dia dah tak gigit dan gusti aku lagi. Wah... idea yang berjaya. Alhamdulillah. Tapi kadang-kadang termarah jugak. Sabarlah dalam mendidik anak, sesungguhnya anak adalah amanah Allah. 


Mana ada mak ayah yang tak sayang anak. Cuma kadang-kadang kita selalu termarah. Kalau husband aku marah, aku selalu cakap "abang jangan marah anak. Dia tak faham pape pun". Padahal aku pun selalu marah anak.huhu 
Dan bila aku marah, husband aku akan cakap " Tak yah la marah...sian dia"... Mungkin Itulah guna suami dan isteri. Bila suami marah..isteri akan pujuk suami . Bila isteri marah..suami akan pujuk isteri. Barulah lengkap melengkapi. Mana boleh dua-dua marah...nanti anak-anak akan jadi mangsa. 


Firman Allah (Surah Al-Anfal, 28):

Dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cobaan

 dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar.

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...