Friday, January 02, 2015

Disebalik Musibah Banjir

Assalamua'laikum wbt


Alhamdulillah banjir makin surut. Matahari sudah makin menampakkan cahayanya. Kalau dulu musim panas, kita reramai solat hajat agar Allah menurunkan hujan. Kini Allah turunkan hujan. Kini jugak kita reramai solat hajat mohon Allah hentikan hujan. Kita manusia memang tak pernah bersyukur.

Tapi turunnya hujan bersama rahmat Allah. Dan datang banjir juga bersama rahmat Allah. Macam-macam rahmat Allah disebalik musibah. 

Disebabkan banjir, berapa ramai umat islam kat malaysia keluarkan duit bersedekah. Ada yang sumbangkan duit, baju-baju, susu, beras dan macam-macam lagi. Dan yang paling bagus ada yang sumbangkan tenaga. Tengok..bertapa besarnya rahmat Allah. Malah ada yang tak mampu nak sumbangkan harta dan tenaga, boleh sumbangkan dengan share kat fb atau forward mesej pada kengkawan. Rupa-rupanya disebalik musibah, Allah ingin anugerahkan kita pahala. Pahala bersedekah.. Selagimana kita memudahkan urusan orang lain..maka Allah memudahkan urusan kita. Amin

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Nabi SAW, Baginda telah bersabda:
Barangsiapa yang melepaskan seorang mukmin daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskannya daripada satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Qiamat. Barangsiapa yang mempermudahkan bagi orang susah, nescaya Allah akan mempermudahkan baginya di dunia dan di akhirat. 
Dan Allah mendatangkan musibah adalah untuk menguji keimanan kita. So, sesiapa yang sabar dan redha dengan ujian tersebut..in sya Allah pahala & rahmat Allah menantinya di akhirat kelak. 
Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Ankabut : “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja hidup senang-lenang) mengatakan: "Kami telah beriman", sedangkan mereka belum lagi diuji ?” (Al-Ankabut : 2)
Musibah banjir ni, adalah ujian untuk semua orang. semua umat Islam. Bukan sahaja orang yang ditimpa bajir. Allah uji yang ditimpa banjir dengan kerosakan rumah, kehilangan harta benda. Dan Allah juga kita sama ada kita sanggup membantu mereka atau tidak. Adakah kita sanggup keluarkan harta benda kita untuk mereka. Tapi sayangnya, ada yang mengambil kesempatan atas musibah banjir ni. Ada yang curi kereta, curi peti ais, pecah masuk rumah orang. Aduh... 

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...