Tips Kebahagian Rumah Tangga

Assalamualaikum wbt

Satu hari... ketika tengah diselubungi kesibukkan pnp student..aku dikejutkan dengan berita seorang sahabat aku ditimpa masalah keberantakan rumah tangga. Ohh memang serius. Macam-macam masalah. Tiada persefahaman. Asyik bergaduh! Salah menyalahi..

" Dia tak pernah memahami saya"..kata si isteri...
" Dia tak pernah tunaikan tanggungjawab dia sebagai seorang isteri.." kata si suami pulak..
" Dia tu asyik nak marah je.. anak-anak jadi mangsa"... tempelak si isteri
"A'ah ..asyik saya nak jaga hati awak...sape pulak nak jaga hati saya.." lenting si suami...
" Awak tu kedekut.... bagi nafkah tak cukup!".. bentak si isteri...
" Awak abaikan tanggungjawab pada anak-anak"... balas si suami

Bila marah, hilang semua kebaikan pasangan. Yang nampak cuma buruk. Aku bukanlah yang terbaik untuk bagi pendapat. Baru setahun pisang bina rumahtangga. Tapi pengalaman aku yang sesiput sedut ni.. boleh la aku share sikit-sikit. (based on pemerhatian & kajian...chewah)

Aku nak tanya korang... 

 Apa rahsia kebahagian rumah tangga? 

Pilihan Jawapan 
a. Duit
b. Kecantikan
c. Rupa paras
d. Tolak ansur
e. Persefahaman

Jawapan yang betul adalah SOLAT JEMAAH. Bukannya persefahaman. Bukan duit. Bukan harta dan juga bukan paras rupa. SOLAT JEMAAH adalah rahsia kebahagiaan rumah tangga. Malah Rasul SAW tak pernah tinggal solat jemaah. Makanya..kita sebagai umat baginda yang lemah..ikut je sunnah baginda. Tak perlu tanya. Tak perlu query. Just follow sunnah baginda. Dengan Solat Jemaah..akan datanglah persefahaman. Akan datang kejujuran. Akan datang tolak ansur. Allah akan permudah segala urusan kita. In Sya Allah. 

Bila aku dh lama tinggal solat jemaah ngn suami.. kami akan cepat bergaduh. Hal kecik pun nak gaduh. Jiwa cepat panas. Cepat marah. Anak buat salah pun nak marah. 

Tapi bila istiqamah solat jemaah. Rasa kasih sayang tu lebih. Bila bersama rasa happy sangat. Jiwa rasa tenang. Takde rasa nak marah. Semua rasa cukup. 

Cuba la try praktis. Kalau tak dapat 5 waktu..solat la jemaah maghrib dan isyak. Belum cuba belum tau. 

Wallahua'alam. 

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis