Thursday, February 05, 2015

TIP MENJADI ORANG BERJAYA

Assalamua'laikum wbt


kebab
Masa aku tengah lunch tadi aku teringat kisah sorang pakcik masa aku belajar dlu. Dulu masa aku belajar kat USM, ada sorang pakcik ni jual kebab naik motosikal. Pakcik ni nampak low profile je. Memang nampak warak la. Pakai kopiah, ada janggut pastu naik moto. Dan seingat aku pakcik ni pakai kemeja. 

Dan kalau hangpa nak makan kebab pakcik ni..hangpa kena berbaris tunggu sejam. Punya la ramai que untuk beli kebab pakcik ni. Memang laris sesangat. Budak2 USM memang berebut beli. Kalau lambat cket..memang sold out. Telan air liuq ja. Aku la yang selalu telan air liuq dan ambik bau ja. Sebab asal aku datang ja... memang dah habis. 

Satu hari tu... aku memang tekad nak beli kebab. Dengan semangat berkobar-kobar aku p kt pakcik tu. Tetiba azan berkumandang menunjukkan masuknya waktu solat. Aku pun order kat pakcik tu... Pakcik tu dengan sopan santun pun jawab... 

"Dik...dah masuk waktu solat. Pakcik nak solat dulu..Jap lagi adik datang balik ye.."

Allah.. terkesima aku. patut la rezeki pakcik tu melimpah ruah.Utamakan solat. Asal bukak je kedai mesti sold out. Huhu kalau kita skrng ..sanggup ke nak tolak orang yg nak beli semata-mata nak pi solat. Kita la ni...kalau dengaq azan wat taktau ja. Siap sambung tengok tv lagik. Bukan tu ja... kalau azan kt tv..kita siap tukar channel len...Huhu Astagfirullaha''azim. 

Kalau nak muhasabah diri...patut la rezeki susah nak masuk. Banyak masalah. Kerja tak pernah siap. Rupanya kurang keberkatan. Tak utamakan solat.... 

Aku nak share satu tafsir yg aku baca...Sekarang semua orang bekejar nak berjaya. Kalau bekerja..nak jadi pekerja cemerlang. Kalau pelajar nak jadi pelajar cemerlang. Bab kata orang...semua nak cemerlang... tapi Allah dah kata dalam al-Qur'an siapa yang akan berjaya...

Siapakah orang yang berjaya ? 

Orang yang berjaya adalah: 

a. Orang yang kusyuk dalam solat
b. Orang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia 
c. Orang menunaikan zakat
d. Orang yang menjaga kehormatan....
e. Orang yang amanah
f.  Orang yang menjaga sembahyang.... 

So... kalau kta jadi orang yang berjaya...amalkan apa yang Allah suruh dan tinggalkan apa yang Allah larang. 


Surah Al-Mu'minuun
A001
Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman,
A002
Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya;
A003
Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia;
A004
Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu);
A005
Dan mereka yang menjaga kehormatannya, -
A006
Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela: -
A007
Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas;
A008
Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya;
A009
Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya;

1 comment:

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...