Tuesday, February 24, 2015

Hikmah Sunnah Membuang Air Besar

Assalamua'laikum wbt

Dulu aku selalu dengar hadis Rasulullah SAW;

"Sesungguhnya  aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran danSunnahku.”

Sunnah Rasulullah SAW adalah cara hidup atau amalan hidup Rasulullah SAW. Kalau diikutkan sunnah Rasulullah SAW memang banyak. Dari bangun tidur sampai la hangpa tidur balik. Cara mandi, makan, masuk tandas, makan nasi, minum air, cara tidur..semua la.

Aku tau..bila dah nama manusia... bila disuruh buat...macam-macam kita tanya. Apa kebaikan? Apa faedah? 




Ada sorang kawan aku.. (nama dirahsiakan...nnti dia pukul aku sbb bocor rahsia) ada masalah dalam pembuangan sisa najis dari perut beliau. Haa dalam bahasa kasar susah nak berak. Huhuh Dua hari sekali baru boleh membuang. Makan banyak..tapi jarang membuang.

Agak-agak boleh imagine tak apa akan jadi? 

Badan akan cepat gemuk. Lepas tu badan banyak toksin. Bila toksin banyak ... kulit muka pun dah tak cantik..kusam..naik jerawat, kentut busuk, badan hangpa pun cepat berbau bila berpeluh. Huhuh banyaknya kesan buruk jarang membuang ni. Yang paling tak bestnya asyik nak kentut je. Agak-agak pengsan jugak la tikus dengan bau kentut ang pa. Dan lagi satu of course susah nak solat! Asyik kena tahan kentut...

Satu hari kawan aku dengar ceramah seorang ustaz mengenai sunnah Rasulullah SAW tentang buang air besar.  

Ustaz tu kata cara Rasulullah SAW buang air besar adalah dengan keadaan mencangkung. Badan mengiring sedikit ke kiri.  Badan senget ke kiri. Lagi satu jangan mengadap kiblat. In sya Allah semua najis-najis akan kuar dengan mudah dan kuar habis. Esoknya dan hari seterusnya kita akan lebih senang membuang.

SO..kawan aku yang tgh sengsara dalam pembuangan sisa najis pun...cuba follow sunnah tu dari sehari ke hari. Cuba sebaik-baiknya untuk ikut. Hari pertama buat.. hari kedua buat. Walaupun masih blum boleh membuang setiap hari tapi dia masih buat walaupun kadang-kadang terbabas. Mihmihmih... 


Akhirnya berkat istiqamah dan dengan izin Allah dan juga berkat amalkan sunnah Rasulullah SAW.. Dia berjaya menyelesaikan masalah penyingkiran sisa toksik dari sistem pencernaan beliau yang sudah bermaharaja lela setelah sekian lama. la ni hampir setiap hari dia boleh membuang air besar. Hebatkan.. Tak yah makan ubat bagai. Kadang-kadang dua kali sehari die lawas. 2 kali sehari buang air besar. Hikmahnya amal sunnah Rasulullah SAW. 

-----------------------------------------------------

Ha..macam ni  lah lebih kurang kedudukan kaki ketika membuang supaya badan mengiri ke kiri. 


1 comment:

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...