Friday, October 10, 2014

Cara meningkatkan trafik ke blog

Assalamua'laikum wbt

idea menulis blog

Ada sesetengah blogger kata, untuk meningkatkan traffik ke blog, kita kena update blog setiap hari. Sekurang-kurangnya 3 entry sehari. Then, buat entry yang menarik dan bombastik. Bila entry menarik, ping la entry dekat mana-mana website macam di pingbusuk, kakiping, pingje, blogr dan macam-macam lagi. Boleh try google. Kalau sekadar buat entry, then publish kat blog sendiri dan duduk diam-diam, memang susah untuk tingkatkan trafik blog. Sebab kita bukan selebriti terkenal yang memang orang akan google cari pasal kita. So nak tak nak, kita kena ada usaha lebih sikit iaitu rerajin ping blog. Memang trafik akan meningkat secara mendadak. Keempat-empat website ping tersebut (pingbusuk, kakiping, pingje & blogr) adalah yang paling mudah digunakan. Tapi yang paling banyak menyumbangkan traffik ke blog " Sebuah perjalanan ke syurgaNya" adalah pingbusuk. Thank you ping busuk. 

Selain itu, kita boleh menggunakan khidmat 'Google+ '. Google+ akan automatik share setiap entry yang kita published. Sebelum tu kita kena setting dlu macam kat bawah ni. 

google

Kita juga boleh tingkatkan traffik ke blog menggunakan imej yang kita upload dalam setiap entry. Imej bukan sahaja dapat menjadikan entry nampak menarik dan gojes tetapi juga salah satu cara untuk tingkatkan trafik. Sebab kebanyakkan pengguna internet terutamanya blogger macam kita ni akan search imej di website. Jadi ambilah kesempatan ini untuk tingkatkan traffik ke blog. 

Caranya ialah Klik pada gambar yang diupload dalam entry dan pilih properties. 


di imej properties, masukkan title text dan alt text yang dikehendaki. Image properties adalah satu cara di mana untuk membolehkan entry/blog kita berada dihalaman pertama  Google Search Image. 



Selain dari cara di atas, terdapat banyak lagi cara atau teknik lain untuk meningkatkan traffik ke blog. Salah satunya ialah rerajin blog walking ke blog-blog blogger lain. Kita mengharap ada orang yang akan masuk dan baca setiap entry yang kita post. Tapi kita malas nak jenguk blog blogger-blogger lain. Macam mana tuh? Adil ke? What you give, you'll get back. So rerajin la blog walking dan jangan lupa tinggalkan jejak seperti komen post dan follow blog blogger lain. Selalunya apabila kita tinggalkan jejak, in sya Allah empunya blog akan kembali menjenguk blog kita. 

Cara lain untuk tingkatkan traffik blog ialah join giveaway yang blogger lain anjurkan.  Selain tu, anda boleh share post/entry di laman sosial macam facebook, twitter dan lain-lain. Facebook merupakan laman sosial yang paling ramai orang gunakan. So, kalau nak cepat traffik naik mendadak, boleh share di facebook anda. Sekiranya entry anda menarik dan berfaedah, pengguna-pengguna fb lain pun akan share post anda. Silap-silap boleh meletop blog anda. Tapi kalau anda malu untuk share post anda, boleh mintak tolong kawan sharekn. =) So, takdelah nampak macam syok sendri. 

Walau apapun caranya untuk tingkatkan traffik ke blog, yang paling penting ialah "Entry mesti menarik & bombastik"Sekian, terima kasih. Semoga perkongsian ini dapat diguna pakai oleh semua blogger. 

10 comments:

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...