ZIARAH UMRAH : LADANG UNTA



أَفَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ (17) وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ (18) وَإِلَى الْجِبَالِ كَيْفَ نُصِبَتْ (19) وَإِلَى الْأَرْضِ كَيْفَ سُطِحَتْ (20) فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ (21)

Maka apakah mereka tidak memperhatikan unta bagaimana dia diciptakan? Dan langit, bagaimana ia ditinggikan? Dan gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan? Dan bumi bagaimana ia dihamparkan? Maka berilah peringatan, karena sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang memberi peringatan. (Surah al-Ghasyiah : ayat 17-21)



Antara destinasi yang pihak Gemilang bawa kami ziarah adalah ladang unta. First time aku tengok unta secara live. Kalau kt dalam tv ke gambar ke mmg biase la. N first time jugak aku dapat tengok padang pasir yang luas terbentang tanpa pokok, panas terik dan penuh ngn habuk yang berterbangan. 


 Pada zaman Rasulullah SAW, unta merupakan salah satu binatang kesayangan Rasulullah SAW yg diberi nama Qaswah.  Dan unta merupakan salah satu tanda kuasaan ALLAH SWT. Ajaibnya ciptaan Allah ini adalah kerana unta dapat hidup dipadang pasir tanpa makan dan minum selama 8 hari dibawah suhu 50'C.

"Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang itu dan pada yang diciptakan Allah di langit dan di bumi, benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan-Nya) bagi orang-orang yang bertaqwa. (QS. 10:6)"


Inilah padang pasir yang luas tanpa sebarang pokok. Allahuakbar memang panas. 

Ni la unta-unta ciptaan Allah yang Maha Besar. Unta yang boleh hidup dipadang pasir yg panas. 


Ilham pun nak tengok unta






Ini adalah susu unta. Emm berkrim n lemak. 




 Barangsiapa ingin doanya terkabul dan dibebaskan dari kesulitannya hendaklah dia mengatasi (menyelesaikan) kesulitan orang lain. 
(Hadis Riwayat: Imam Ahmad)

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis