Skip to main content

DAUN KETUMBAR vs DAUN SUP

wAlaupun dah setaun bergelar tukang masak profesional utk perut En Suami, tapi sampai sekrang aku masih belum dapat bezakan antara daun ketumbar ngn daun sup....wahaaaa....teruknya seh..!!!
selama ini aku ingat daun sup = daun ketumbar. Rupanya tak sama beb....
n walaupun dah banyak gambar yg aku tengok n teliti beza daun ketumbar n daun sup tp serius realitinya aku masih xdapat bezakan huhuhuh......

to my beloved frenz...please bg tips camne nak bezakan :)

Comments

  1. macammana nak bezakan eh? tengok gambar memang takleh bezakan. cuba pigi kedai,tilik betul2. kompom ada beza.

    Saya bukan penggemar sup,atau daun sup jd sy tak terer sgt dlm bab ni. cumanya, sy knal dr segi bau.

    daun sup, daun dan btg dia lbh lembut. daun2 ni kan ada bau, bau daun sup tak kuat sgt, tp klu daun ketumbar ni, daun2nya,btgnya agak kasar dan bau pun agak kuat. bau mcm freshmint tuh. poning den.

    tuh je lah. dengar plak kata2 chef2 lain. silakan~

    ReplyDelete
  2. ooo camtu ek ...nnti sy g kedai try carik n usha2 daun sup n ketumbar...heheh

    ReplyDelete
  3. yup2..sy sama dgn mekta..sy kenal dgn bau..kalau bau daun sup mmg cam sup n wangi but ketumbar baunya agak kuat n fening hehehe...sy kenal melalui bau gak..kalau tgk je sumpah xkenal gak hikhikhik

    ReplyDelete
  4. klu sy kan nk bezakannya senang je melalui bau pun blh melalui penglihatan pun boleh. biasanya daun sup mesti letak berdekatan dengan daun bawang sbb dah tu mmg jodoh dia, 1 lagi daun sup mesti batangnya panjang2 berbanding daun ketumbar. batang daun ketumbar biasanya pendek2 dan renek je so selamat mencuba.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…