Skip to main content

Wahai orang sombong mana mahu simpan muka?


Peringatan ini buat diriku yang lupa,
Jika ia bermanfaat pada pembaca,
Bolehlah menghayatinya,
Supaya kita sama-sama tidak lupa.

Marah tidak bertempat itu tanda takabbur,
Memotong cakap orang pun tanda takabbur,
Terlebih kecil hati dengan layanan tidak baik orang juga tanda takabbur,
Tiada kekuatan memaafkan orang juga takabbur.
Riak dengan kebaikan yang dilakukan juga takabbur
Memuji diri sendri itu juga tanda takabbur
Bangga diri juga takabbur
 

Memperlekeh idea orang memang takkabur,
Sakit hati takfasal-fasal pun takabbur,
Cakap macam bagus juga takabbur,
Enggan melayan orang selayaknya juga petanda takabbur,
Sukar memohon maaf juga takabbur,
Susah mengaku salah termasuk takabbur.
Apalagi menegakkan benang yang basah, terang-terang takabbur.

Ya Allah aku tidak tahu apa itu takabbur.

Tidak dapat menerima kesalahan sendiri termasuk takabbur,
Memperkecilkan usaha orang juga tanda takabbur,
Enggan berdoa juga takabbur,
Malas beribadah adalah kemuncak takabbur.

Perlukah berbangga dengan baju yang cantik?
Atau dengan wajah yang sangat menawan?
Atau dengan harta yang banyak?
Atau kerana ilmu yang banyak.?
Atau kerana pangkat yang tinggi?
Atau bacaan Quran kita yang sedap?
Atau kerana kita tidak berbuat salah seperti orang lain?
Atau komitednya kita dengan suatu perbuatan baik?
atau kerana pujian dan sanjungan manusia?
Perlukah begitu takabbur kerana perasan ‘taat’ pada perintah Allah?

Tahukah wahai diri,
Merendah diri kerana mahukan sanjungan orang termasuk tanda takabbur.
Bercakap dengan nada memerli kesalahan orang juga bibit takabbur.

Setiap manusia itu memikul saluran najis yang sarat.. Layakkah untuk bersikap takabbur?
Berjasa sangatkah kamu dengan menjadi orang yang ‘baik’?
Besar sangatkah pengorbanan kamu menegak agama Allah hingga perlu takabbur?
Apakah makna cantik dan elok itu jika ia hanya akan menjadi bahan bakar api neraka?

Apa itu takabbur wahai Tuhanku? Hingga ia merosakkan semua amal solehku.. Itulah penyakit hati yang disebarkan iblis laknatullah jika hamba itu tidak ikhlas keranaNya.

Takabbur berasal dari perkataan kabir. Ertinya besar. Jadi takabbur bermaksud besar diri. Punca menjadi besar diri kerana merasa diri itu lebih baik dari orang lain kerana pelbagai ‘nikmat dan kelebihan’ yang dirasakan miliknya.

Ya.. tidak semua buah cantik diluar bermakna tidak ditebuk ulat. Begitu juga amal soleh.. Tidak semua amal soleh yang nampak ‘soleh’ itu sebenarnya cantik dan tidak ditebuk takabbur.

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…