Skip to main content

Berikan Aku Rezki...


Bacalah Al-Quran dan fahamilah ia...

Semalam aku berborak panjang dengan seorang sahabat lama kt ofis lama. Lama tak contact. Nak tau jugak cerita kt ofis sana. Apa yang dah berubah. Cerita punya cerita, akhirnya sahabat aku tuh bukak cerita...

" kami kat sini banyak keja..tapi gaji tak naik jugak..."
" macam-macam kami buat..tapi bonus ape pun takde..."

Aku terdiam. Faham sesangat situasi tu. Sebab aku pernah berada dekat situ. Teringat dulu masa aku keje kat sana. Keje memang banyak. Sampai kan hari sabtu pun datang keje. Bukan tu je.. malam-malam pun bawak balik keje kat rumah pastu kelas sampai kul 6. Huhu 24 jam seminggu kelas. Tapi gaji tak sebanyak mana pun..

Tapi itu lah hakikat dunia..kalau kejar duit..kejar dateline..memang tak pernah cukup. Tetap tak dapat nak puaskan hati manusia lain. Baik solat..baca Al-Qur'an..jiwa lagi tenang. 

Dan aku teringat kata kawan-kawan ofis aku baru-baru ni..

"dulu time aku wat kerja macam-macam, buat program sana sini, pegang jawatan macam-macam, tak dapat APC pun. Tapi sekrang bila aku dah tak pegang jawatan pape, duduk relaks je kat ofis.. mengajar je sepenuh masa...tetiba dapat APC plak"... 

Aku pun terfikir..betul jugak. Ada orang bertungkus lumus bekerja macam-macam, tapi kadang-kadang tiada manusia yang iktiraf. Macam tak penting je kita ni. 

Sebenarnya apa yang terjadi, Allah nk tunjuk Allah tu Maha Besar. Allah Maha Kaya. Allah yang bagi rezeki. Bukan manusia. Rezeki APC tu adalah dari Allah, bukan manusia. Allah yang gerakkan hati bos untuk bagi kt kita. 

Dulu time kita bertungkus lumus bekerja bagai nak mati, tapi tak dapat APC. Bos bagi kat orang lain. Sebab Allah nak suruh kita bekerja kerana Allah, bukan kerana manusia. Dan Allah juga nak sedarkan kita bahawa rezki, duit, harta benda, kebahagian semua dari Allah. 

Carilah cinta Allah, in sya Allah cinta manusia akan datang. Perjalanan kita masih jauh. Dunia hanya persinggahan....Jangan lupa jaga solat, baca Al-Qur'an, Zikir dan Sedekah. In sya Allah, ada jalan penyelesaiannya. 



Surah Al-Baqarah Ayat 57 & 58
Dan Kami telah menaungi kamu dengan awan (dari panas matahari di padang pasir) dan Kami turunkan kepada kamu "Mann" dan "Salwa", (serta Kami berfirman): "Makanlah dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu". Dan tidaklah mereka menganiaya Kami (sebab mereka kufurkan nikmat itu), tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri.
Dan (kenangkanlah) ketika Kami berfirman: "Masuklah kamu ke bandar ini, kemudian makanlah dari benda-benda yang ada di dalamnya dengan sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu sukai. Dan masuklah kamu melalui pintunya dengan tunduk (merendah diri); dan (mintalah ampun dengan) berkata: ' Ya Allah ampunilah dosa kami '; supaya kami ampunkan kesalahan-kesalahan kamu, dan Kami akan tambah pula pahala orang-orang yang berbuat baik".

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…