Berikan Aku Rezki...


Bacalah Al-Quran dan fahamilah ia...

Semalam aku berborak panjang dengan seorang sahabat lama kt ofis lama. Lama tak contact. Nak tau jugak cerita kt ofis sana. Apa yang dah berubah. Cerita punya cerita, akhirnya sahabat aku tuh bukak cerita...

" kami kat sini banyak keja..tapi gaji tak naik jugak..."
" macam-macam kami buat..tapi bonus ape pun takde..."

Aku terdiam. Faham sesangat situasi tu. Sebab aku pernah berada dekat situ. Teringat dulu masa aku keje kat sana. Keje memang banyak. Sampai kan hari sabtu pun datang keje. Bukan tu je.. malam-malam pun bawak balik keje kat rumah pastu kelas sampai kul 6. Huhu 24 jam seminggu kelas. Tapi gaji tak sebanyak mana pun..

Tapi itu lah hakikat dunia..kalau kejar duit..kejar dateline..memang tak pernah cukup. Tetap tak dapat nak puaskan hati manusia lain. Baik solat..baca Al-Qur'an..jiwa lagi tenang. 

Dan aku teringat kata kawan-kawan ofis aku baru-baru ni..

"dulu time aku wat kerja macam-macam, buat program sana sini, pegang jawatan macam-macam, tak dapat APC pun. Tapi sekrang bila aku dah tak pegang jawatan pape, duduk relaks je kat ofis.. mengajar je sepenuh masa...tetiba dapat APC plak"... 

Aku pun terfikir..betul jugak. Ada orang bertungkus lumus bekerja macam-macam, tapi kadang-kadang tiada manusia yang iktiraf. Macam tak penting je kita ni. 

Sebenarnya apa yang terjadi, Allah nk tunjuk Allah tu Maha Besar. Allah Maha Kaya. Allah yang bagi rezeki. Bukan manusia. Rezeki APC tu adalah dari Allah, bukan manusia. Allah yang gerakkan hati bos untuk bagi kt kita. 

Dulu time kita bertungkus lumus bekerja bagai nak mati, tapi tak dapat APC. Bos bagi kat orang lain. Sebab Allah nak suruh kita bekerja kerana Allah, bukan kerana manusia. Dan Allah juga nak sedarkan kita bahawa rezki, duit, harta benda, kebahagian semua dari Allah. 

Carilah cinta Allah, in sya Allah cinta manusia akan datang. Perjalanan kita masih jauh. Dunia hanya persinggahan....Jangan lupa jaga solat, baca Al-Qur'an, Zikir dan Sedekah. In sya Allah, ada jalan penyelesaiannya. 



Surah Al-Baqarah Ayat 57 & 58
Dan Kami telah menaungi kamu dengan awan (dari panas matahari di padang pasir) dan Kami turunkan kepada kamu "Mann" dan "Salwa", (serta Kami berfirman): "Makanlah dari makanan-makanan yang baik yang Kami telah kurniakan kepada kamu". Dan tidaklah mereka menganiaya Kami (sebab mereka kufurkan nikmat itu), tetapi sebenarnya mereka adalah menganiaya diri sendiri.
Dan (kenangkanlah) ketika Kami berfirman: "Masuklah kamu ke bandar ini, kemudian makanlah dari benda-benda yang ada di dalamnya dengan sepuas-puasnya, apa sahaja yang kamu sukai. Dan masuklah kamu melalui pintunya dengan tunduk (merendah diri); dan (mintalah ampun dengan) berkata: ' Ya Allah ampunilah dosa kami '; supaya kami ampunkan kesalahan-kesalahan kamu, dan Kami akan tambah pula pahala orang-orang yang berbuat baik".

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis