Skip to main content

Ibadah paling mudah

Assalamua'laikum wbt
senyum

Di petang yang hening ni, bertemani titisan-titisan air hujan, aku mengagahi jari jemari untuk menaip sedikit entry utk dipost dalam blog. Dedulu berazam nak post sehari satu entry. Tapi nampaknya azam tinggal azam je. Makin hari, makin kurang post dan makin lama makin kurang update. 

Minggu ni memang agak buzy sesangat...sehinggakan nak minum segelas air pun tak sempat. Hahaha... (poyos je lebih). Minggu depan dah nak start sesi baru untuk pelajar-pelajar. So, tadi berlangsungnya sesi pendaftaran. makanya, semua orang sibuk membuzykan diri sendri melayan para ibu bapa dan juga pelajar-pelajar baru. Dan semangat nak mengajar pun berkobar-kobar...

Haa... sebenarnya ada satu persoalan dibenak aku... Yang meronta-ronta untuk luahkan a.k.a bertanya kepada sesiapa yang sudi membaca coretan diblog ni. 

Susah kah untuk kita melontarkan senyuman pada seseorang? 
atau ayat mudahnya...
Senyum lah sikit bila jumpa orang...

Senyum tu mudah sangat kan. Dan senyum tu lah sedekah yang paling mudah. Jumpa makcik tepi jalan, senyum! Jumpa keng kawan, senyum! Even jumpa orang tak kenal pun kita boleh senyum. Senang-senang dapat pahala free.

Tapi, itulah yang selalu kita tak buat. Walaupun senyum tu mudah, tapi berapa ramai yang mengaplikasikan senyum tu. Asal jumpa je, muka masam. Asal jumpa je, muka serius! Kita yang tengok pun rasa peliks.

Kadang-kadang selisih dengan kawan ofis pun tak senyum. Pastu buat-buat pandang tempat lain. Atau buat-buat tengok handset! Yang paling best, pusing trus jalan lain. 

Pernah tak dalam hidup kita, kita tertanya-tanya ....
kenapalah duit gaji cepat habis ?
Atau
kenapa aku banyak masalah? Masalah tempat kerja...masalah keluarga
atau
Kenapa semua benda yang aku buat asyik tak menjadi?
atau
kenapa aku susah nak naik pangkat ? padahal orang yang tak aktif...pasif..cepat je naik

Jawapannya....
Ada pada diri sendiri....

Allah SWT berfirman..
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatan tangan kamu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar dari dosa-dosamu.” 
(QS. As Syura, 42 : 30)

Oleh itu, muhasabah la diri sendiri. Jangan rasa diri kita tak pernah buat dosa. Kadang-kadang banyak dosa yang kita buat tanpa kita sedar. 

Pernah suatu hari, seorang kawan saya ditimpa masalah. Masalah yang berat. Kena marah dengan bos. Sebab ada kawan lain mengadu mengenai dia pada bos. Kemudian dia tanya pada kami... 
" kenapa orang buat dia macam ni?..apa salah dia"
Kami cuma diam.... 
Teringat kisah dia 6 tahun lepas. Ada seorang staf bagitau, kawan saya ni pernah bercerita kepada pihak lain mengenai aib dia. 7 tahun lepas... 

Dan sekarang apa yang jadi... benda tu berulang pada kawan saya tu...

Nauzubilllah.... Semoga Allah jauhkan kta dari setiap yang buruk. Ambiklah iktibar. Bukan nak memburukkan sesiapa. 




Comments

  1. Senyum bila baca artikel ni...betul kata ina..ibadah yang paling mudah tapi adakalanya susah nak buatkan....

    ReplyDelete
  2. what goes around comes around...saya yakin sgt,segala apa yg kite buat ada balasannya..even sebesar zarah pon...jadi sblum rs nak terbuat jahat, fikir 10x nak buat ke x.. :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…