Friday, October 24, 2014

Bila ditegur...

Assalamua'laikum wbt

wanita solehah

Dalam kehidupan seharian, kita memang tak lepas dari membuat kesilapan. Tapi manusia mana yang sanggup menerima kesilapan sendiri?

Siapa yang sanggup mengaku "itu adalah salah saya.."

Bila di herdik, kita senang, tuding jari pada orang..

"Huhh..ni salah dia!"
" Dia yang buat"
" Alaa..dia saja cari salah aku"

Why not dalam sekali dalam hidup kita, kita kata;
" Minta maaf, memang salah saya..."
" Memang kesilapan saya"
Atau
" Terima kasih sebab menegur saya"

Kita memang takkan nampak salah silap diri sendiri. Kita memang akan rasa diri bagus! Perfect! Tapi buruk, baik kita orang sekeliling yang tau..Bila kita ditegur oleh seseorang, tandanya kita perlu berubah. Bukan melenting! Terima dengan hati terbuka. Teguran seseorang bermakna teguran dari Allah. Muhasabah la diri. 

--------------------
Suatu hari, seorang peminum arak menegur sesuatu kepada Sayidina Umar r.a. Beliau dengan berlapang dada menerima teguran tersebut. Orang yang melihat keadaan tersebut berasa agak pelik. Lalu mereka bertanya, “Wahai Amirul Mukminin, kenapa kamu menerima teguran dia, sedangkan dia seorang peminum arak?”

Sayidina Umar menjawab, “Ya, dia berdosa kerana meminum arak, tetapi tegurannya kepadaku adalah benar.”
------------------------

Malah Rasulullah SAW pun pernah ditegur oleh Allah SWT.....


Pada satu hari Abdullah Ibnu Maktum yang cacat perlihatannya telah datang kepada Rasulullah dan berkata, “Berikan pertunjuk kepadaku ya Rasulullah”.
 Pada waktu itu, Rasulullah saw sedang sibuk untuk berdakwah kepada para pemuka Quraisy yang terdiri daripada Utbah bin Rabi’ah, Syaibah bin Rabi’ah, ‘Amr bin Hisyam (Abu Jahal), Umayyah bin Khalaf dan Al Walid bin Mughirah (ayah Saiyidina Khalid bin Al Walid).
 Rasulullah saw berpaling kepada Abdullah namun tidak memperdulikan pertanyaan Abdullah Ibnu Maktum kerana kesungguhan baginda ingin memberi dakwah kepada lima pemuka Quraisy tersebut.
 Abdullah ibnu Maktum menyedari hal itu lantas bertanya Rasulullah saw, “Adakah ia menggangu tuan?” Rasulullah saw menjawab, “Tidak”.
 Maka, turunlah wahyu ke dalam hati Rasulullah saw saat itu juga bagi memberi peringatan dan teguran Rasulullah berhubung kelakuan baginda terhadap sahabatnya yang bernama Abdullah ibnu Maktum. Selepas saat itu, Rasulullah saw sentiasa mendahulukan Abdullah ibnu Maktum dalam segala hal. Abdullah ibnu Maktum sendiri pernah dilantik menjadi pemangku setelah Rasulullah keluar  berjihad di jalan Allah. Abdullah ibnu Maktum juga dilantik menjadi muazzin selain Bilal bin Rabah. Abdullah ibnu Maktum meninggal dunia setelah syahid di medan peperangan. Moga Allah swt merahmati roh beliau.

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...