Thursday, August 07, 2014

Mohon pada Nya

Dah lama aku jarang update blog. So bila sesekali nk update blog, idea menulis memang xdatang. Tapi bila aku baca buku Prof Kamil 'travelog haji'.. ia memang banyak memberi kesan pada aku. Dulu beliau orang biasa2 yang cuba menjadi orang yang luar biasa. Macam kita semua,cuba menjadi yang terbaik dalam semua benda. Berusaha sehabis baik untuk menjadi hebat.. tapi kita lupa.. bahawasanya yang menjadikan kita hebat dan luar biasa bukan usaha kitatapi adalah Allah. Usaha saja memang tak cukup. kenapa kita tak mohon pada Allah. Bermunajat mohon pertolonganNya walaupun perkara yang kecil. Chewaahhh...

Inilah yang Prof Kamil buat..yang beliau tulis dalam buku beliau. Dulu Prof Kamil ni suka bangun tengah malam untuk menulis buku tapi beliau tak pernah wat solat sunat. Sampai la suatu hari isteri beliau menegur beliau supaya beliau mengambil kesempatan tersebut untuk mengerjakan solat tahajud. Dan hasil tahajud kepada Allah...macam2 Allah anugerahkan kepada beliau. Prof Kamil dah berjaya menulis macam2 buku, blog, dan paling best menjadi best seller. Kagumnya saya. 

                                               
Bukankah Allah telah berfirman... 

 "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina."

Masa bulan ramdhan yang lepas, aku berkesempatan dengar ceramah agama seorang ustazah. Tapi aku xingat nama dia. Katanya kita mintalah apa saja dengan Allah. Mintalah supaya kita istiqamah beribadah kepada Nya. Mintalah dan mengadulah kepada Allah walaupun hal kecik2. 

Kita nak berubah untuk bangun awal. Kita cuma berusaha kunci jam.. tapi kita tak mintak pun tolong dengan Allah. Kita nakjadi wanita yang pandai memasak, so kita belajar masak macam2. So ada yg jadi...ada yg xjadi. tapi kenapa tak mohon dengan Allah. Patutnya Kita mengadulah dan berdoalahdengan Allah... 

"Ya Allah, jadikanlah aku seorang wanita solehah yan pandai masak. Jadikan pekerjaan ini sebagai satu ibadah untuk ku.Berkatilah dan rahmati hidupku dunia akhirat "

Jadi, doalah dan mohonlah pada Allah SWT setiap hajat kita. So marilah sama-sama kita jadikan Allah sebagai sandaran kita...

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...