Wednesday, February 12, 2014

Kerana Allah...

Beberapa minggu lepas, aku ngn sahabat mengikuti satu bengkel bank soalan. Pengalaman pertama membuat soalan. Kami dibahagikan mengikut kumpulan. Dalam satu kumpulan lebih kurang 10 orang dan kami bertanggungjawab untuk menyediakan 3 set soalan untuk satu LA. 

So, bermulalah tugas kami memerah otak bekerjasama menyiapkan soalan. Actually setiap kumpulan dibimbing oleh seorang fasilitator. Memang dia sangat membantu dan memudahkan urusan kami. Dan boleh dikatakan dia agak expert dalam bidang elektrik n banyak ilmu.

Dalam kesibukkan menyelesaikan tugas-tugas yang diberikan, tambahan pulak bercampur ngn ramai org, byk watak kita boleh tengok. Dan haruslah yang baik jadikan teladan dan yang buruk jadikan sempadan.

Sebenarnya apa tujuan kita wat kerja. Adakah sebab Allah atau ia amanah utk kita? atau kita wat sbb kita nk pujian org. Klo sebab pujian org..memang itulah yg kita dapat. Tapi kita bekerja kerana Allah, jadi kerja itu adalah amanah. Bile buat kerja..buatlah kerana Allah sebab yg kita perlukan dalam hidup ini adalah keberkatan dari Allah, bukan manusia. Sebab tujuan hidup kita untuk Allah...dunia ni hanya perjalanan untuk kita ke sana. Bukan selama-lamanya.

Memang ada sesetengah org wat kerja dan mengharapkan pujian org lain. Hinggakan hasil kerja kumpulan dikatakan diri sendiri buat sorang. Emm.... mmg org akan puji, kita rajin, pandai... n mungkin nampak org len tak wat keja. Tapi apa yg kte dapat?  Bukankan setiap kerja yg wat adalah untuk Allah. untuk dapat keredhaan Nya. itu yg penting kn. Tapi klo nk pujian manusia..mmg kita dapat tapi sampai bile kn....hidup ni takkan habis.... 
sama macam kita kejar duit....hari-hari sibuk kerja...pagi, petang, siang malam.. tapi sampai bile nk hidup macam ni. Duit memang takkan cukup selagi kita tak bersyukur.

Cubalah bersyukur dengan apa yang ada. In sya Allah, bahagia tu akan jadi milik kita. Kita akan rasa cukup dengan apa yg ada.... 

Bukankan rezeki itu dari Allah...

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...