Mengapa tidak bahagia...

Alhamdulillah masih berkesempatan utk update blog. Alhamdulillah Allah masih bg kesempatan utk kembali ke kampung halaman tercinta. Walau disini tidak segah dikota raya, tapi cinta n sayang tetap subur di sini.


Mengapa kita tidak bahagia?  Adakah Allah tidak memberi bahagia tuk kita?

Jawapannya ada pada kita. Kadang-kadang kite kena check diri mengapa Allah tidak bagi kebahagian pd kita? Selalunya, apa bila berhadapan dgn masalah yg besar, kita akan tertanya-tanya kenpa Allah bg ujian ni pada kita, bukan pada orgg lain. Apa dosa aku?

Ok wait the minutes. Cuba kite check diri kita sebentar. Pernah x kita wat salah? Pernah atau tidak kita berbuat dosa? Buat perkara-perkara yg Allah larang? Atau kita rasa diri kita ni maksum...tak pernah buat dosa?

Perasan atau tidak... berapa kali kita tinggal solat? Mungkin kita tidak pernah tinggal solat tapi adakah solat kita sempurna? Solat diawal waktu. Atau kita solat dihujung  wKtu, itupun cepat nk hbs. Mungkin subuh kita pun subuh gajah. Mungkin disebabkan solat kite yang selalu lewat, sbb tu Allah tegur kita dengann musibah yg Allah timpakan pada kita. Atau kita dah lama sakitkan hati org. Ada kwn-kwn yang slalu kecik ati dgn kata-kata kita tanpa kita sedari. Doa-doa org teraniya ni dimakbulkan Allah. Dan sbb sayangnya Allah pada kita, Allah tegur kita dgn beri ujian sediki masalah supaya kita kembali ingat pd Allah dan ingat kesalahan yg kita lakukan.

Kadang-kadang atau selalu-selalunya kita sokmo merungut kenapa bila kite ada masalah, ramai je busy body yang nk amek tau. Terutama hal rumahtangga kita. Ada je yang wat citer yg bukan-bukan. Menyebarkan cerita pasal kite yg ntah pape. Geram kan. Tapi kite kena ingat. kena muhasabah diri mungkin sblm ni kita dah banyak amek tau hal org. Mungkin sblm ni kite pun sibuk dok gosip pasal hal aib-aib org len. Mungkin kite rasa kite tak sebarkan fitnah cuma bergosip jer. Tapi sedar tak, kalau apa yg kite ckp tu tak betul, ia akan jadi fitnah. Dan disebabkan dosa-dosa kita tu, dan atas sbb kasih sayang Allah pada kita, sblm nyawa sampai di kerongkong, Allah tegur kita. Dan Mungkin sbb tu kita tidak bahagia dan mungkin sbb tu orang pun sibuk-sibuk nk amek tau hal kita dan sbb tu orang-orang sibuk-sibuk bercerita mengenai kita. 

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Semua umatku (yang bersalah) pasti dimaafkan, kecuali orang-orang yang membeberkan (menceritakan kesalahannya kepada masyarakat tanpa perasaan bersalah). Orang yang membeberkan kesalahannya adalah orang yang melakukan satu perbuatan (dosa) di malam hari, kemudian masuk pagi hari dan Allah menutupi kesalahannya. Namun kemudian dia bercerita kepada orang lain, ‘Wahai Fulan, aku telah melkukan ini dan itu tadi malam.’ Allah menutupi perbuatannya itu dan dia membuka tutup itu di pagi hari.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan setiap mslah yg Allah beri pd kita adalah sbb Allah syg pd kita.Allah sedang meneegur kita supaya kita kembali pdNya. Mungkin kita dh byk lupakanNya. Percayalah xAllah Maha Penyanyang. Setiap apa yg berlaku ada hikmah.
Sekadar peringatan bersama dan mengingatkan diri sendiri yg sering alpa dgn nikmat Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis