Skip to main content

Mengapa tidak bahagia...

Alhamdulillah masih berkesempatan utk update blog. Alhamdulillah Allah masih bg kesempatan utk kembali ke kampung halaman tercinta. Walau disini tidak segah dikota raya, tapi cinta n sayang tetap subur di sini.


Mengapa kita tidak bahagia?  Adakah Allah tidak memberi bahagia tuk kita?

Jawapannya ada pada kita. Kadang-kadang kite kena check diri mengapa Allah tidak bagi kebahagian pd kita? Selalunya, apa bila berhadapan dgn masalah yg besar, kita akan tertanya-tanya kenpa Allah bg ujian ni pada kita, bukan pada orgg lain. Apa dosa aku?

Ok wait the minutes. Cuba kite check diri kita sebentar. Pernah x kita wat salah? Pernah atau tidak kita berbuat dosa? Buat perkara-perkara yg Allah larang? Atau kita rasa diri kita ni maksum...tak pernah buat dosa?

Perasan atau tidak... berapa kali kita tinggal solat? Mungkin kita tidak pernah tinggal solat tapi adakah solat kita sempurna? Solat diawal waktu. Atau kita solat dihujung  wKtu, itupun cepat nk hbs. Mungkin subuh kita pun subuh gajah. Mungkin disebabkan solat kite yang selalu lewat, sbb tu Allah tegur kita dengann musibah yg Allah timpakan pada kita. Atau kita dah lama sakitkan hati org. Ada kwn-kwn yang slalu kecik ati dgn kata-kata kita tanpa kita sedari. Doa-doa org teraniya ni dimakbulkan Allah. Dan sbb sayangnya Allah pada kita, Allah tegur kita dgn beri ujian sediki masalah supaya kita kembali ingat pd Allah dan ingat kesalahan yg kita lakukan.

Kadang-kadang atau selalu-selalunya kita sokmo merungut kenapa bila kite ada masalah, ramai je busy body yang nk amek tau. Terutama hal rumahtangga kita. Ada je yang wat citer yg bukan-bukan. Menyebarkan cerita pasal kite yg ntah pape. Geram kan. Tapi kite kena ingat. kena muhasabah diri mungkin sblm ni kita dah banyak amek tau hal org. Mungkin sblm ni kite pun sibuk dok gosip pasal hal aib-aib org len. Mungkin kite rasa kite tak sebarkan fitnah cuma bergosip jer. Tapi sedar tak, kalau apa yg kite ckp tu tak betul, ia akan jadi fitnah. Dan disebabkan dosa-dosa kita tu, dan atas sbb kasih sayang Allah pada kita, sblm nyawa sampai di kerongkong, Allah tegur kita. Dan Mungkin sbb tu kita tidak bahagia dan mungkin sbb tu orang pun sibuk-sibuk nk amek tau hal kita dan sbb tu orang-orang sibuk-sibuk bercerita mengenai kita. 

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Semua umatku (yang bersalah) pasti dimaafkan, kecuali orang-orang yang membeberkan (menceritakan kesalahannya kepada masyarakat tanpa perasaan bersalah). Orang yang membeberkan kesalahannya adalah orang yang melakukan satu perbuatan (dosa) di malam hari, kemudian masuk pagi hari dan Allah menutupi kesalahannya. Namun kemudian dia bercerita kepada orang lain, ‘Wahai Fulan, aku telah melkukan ini dan itu tadi malam.’ Allah menutupi perbuatannya itu dan dia membuka tutup itu di pagi hari.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dan setiap mslah yg Allah beri pd kita adalah sbb Allah syg pd kita.Allah sedang meneegur kita supaya kita kembali pdNya. Mungkin kita dh byk lupakanNya. Percayalah xAllah Maha Penyanyang. Setiap apa yg berlaku ada hikmah.
Sekadar peringatan bersama dan mengingatkan diri sendiri yg sering alpa dgn nikmat Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…