MEMBACA JAMBATAN ILMU

Emmm sampai hari ini dan ke saat ini aku selalu dan masih bertanya pada suami aku kenapa membaca tu jambatan ilmu?
kenapa bangsa berjaya tu adalah bangsa membaca? 
sampai sekarang aku masih belum dapat jawapan yang memuaskan hati...

ayat pertama Al-Quran yang Allah turunkan ialah Iq'ra 
iaitu 'Bacalah'

So, nampak sangat pentingnya membaca tu. Tapi untuk apa. 

Pernah masa aku jadi pensyarah kat ITP, ada sorang student tanya aku ?
"Cik, kenapa kami kena belajar semua ni? Klo keja ada ke benda-benda ni smua "
Masa tu aku mengajar sbjek Pengaturcaraan C++ utk budak-budak diploma Mekatronik. Sama macam aku masa dok U. Belajar macam-macam, teori litar la, peranti elektronik la, matematik la, statistik la, mcm-mcm lagi.
Tapi klo ikutkan satu benda pun tak diaplikasikan dalam hidup. Klo pegi makan kedai mamak pun, sekadar cukup tahu tambah tolak pun dah cukup. Bukan kena wat carta pai pun klo nk makan nasi lemak. Apatah lagi klo belaja C++. 
Klo bahasa inggeris mmg logik la sbb komunikasi ni penting. 

.....................................

Tapi sebenarnya klo aku tidak membaca, mungkin aku tak dapat masuk U. Ye la..dah tak baca buku, confirm exam tak lulus. Dan sebenarnya cara terbaik utk dapat jawapan kepada persoalan tu adalah dgn cara membaca jugak. Cuba ambik masa selak-selak buku, selak-selak blog. So, mmg byk input. Sebab ilmu bukan sekadar ilmu yang kite belajar di sekolah, di universiti tapi ilmu itu sangat luas. 
Untuk seorang wanita yang bergelar isteri, seorang wanita tu memerlukan ilmu memasak, ilmu mendidik anak dan juga ilmu utk mengurus rumah tangga. 
Dan sebagai wanita jugak, ilmu pengurusan kewangan jugak penting. Bape % utk simpanan dan bape % utk belanja.
Sume ilmu takkan dapat klo belajar kt U. sume kena baca. 

Tapi ada jugak ilmu yang dapat dari pengalaman. Mcm pergaulan. Maybe kite boleh baca buku cara nk bergaul. Tapi tanpa praktikal, ia adalah sangat mustahil utk jadi seorang kawan yg baik. Semua nya dari pengalaman.

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis