RESIPI CUCUR UDANG

Yeah ...recipe time lagik !!! Petang ni bagi mengisi perut yang agak ramping & kemping nie, kami opss saya buat cucur udang... SENANG & MUDAH ! Sebenarnya nasi n lauk dah ada. Nasi ayam. Tapi terasa mulut ni nak kunyah something. So, dalam dok belek resipi kat tenet terjumpa la resipi cucur udang yang guna sebiji telur.Pelik Lak. Sebab resipi trun termurun dari ibu terchinta tak guna telur. Cuma guna air suam panas je tuk melembutkan cucur dan menaikkannya. So, tak payah susah-susah guna serbuk penaik gaban. Guna air suam jek. Alamak ! bila bukak tupperware, ada cket jer tepung gandum. Lebih kurang secawan je. Bak kata pepatah ibu terchinta, buat lekat celah gigi je... heheh... tapi utk mengalas 2 perut ramping & kemping ni cukup la secawan ;)


RESIPI CUCUR UDANG


BAHAN-BAHAN


Beberapa ekor udang. (Saya kerat dua udang nih )
Daun kucai
1 biji telur saiz kecik
1/2 biji bawang besar
1 biji cabai hidup
1 cawan tepung gandum
Air suam  @ Air rebusan udang yang suam-suam panas ( saya rebus kulit dan kepala udang & amek air jer)
Garam
kunyit


CARA-CARA


Gaulkan semua bahan-bahan dalam satu bekas. Kemudian goreng dalam minyak yang panas dan banyak.


*** Hasil masakan, sebenarnya apabila letak telur, cucur udang akan lebih lembut n sangat lebut n gebu. Sedap sangat di makan ;)
klo ikutkan resipi asal dari myresipi.com, sebiji telur digunakan utk 5 cawan tepung gandum. Tapi Sebab saya just ada 1 cawan tepung gandum, tu yang guna gak dengan sebijik telur ;)

Comments

  1. owhhhhhh...memang rajin lah awak. Tahniah!! itu hari hosmet sy ada buat jugop cucur udang yg sedap. hebat lah kalian..

    sy pernah try buat jugop... tapi tak menjadik :-( huk3

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis