Friday, April 22, 2011

KEGUNAAN LAIN DETERGENT

assalamua'laikum wbt....n selamat hari jumaat..hari yang penuh semangat sbb esok cuti...YEA!!
 kite mulakan entry arini dengan soalan " Anda dah basih pinggan?"

Tadi dok selak-selak page yahoo terjumpa satu info penting Kegunaan Lain Dishwashing Detergen @ Pencuci Pinggan


1.  Cleaning tools
Boleh digunakan untuk membersihkan peralatan seperti spanar, skru driver @ peralatan yang digunakan untuk membaiki kereta.  Caranya ialah just soak the tools dalam air yang dicampur dengan beberapa titik dishwashing detergent. Let the tools soak for about an hour then remove and dry. Kebaikannya, dapat mengelakkan tools dari berkarat. 

2. Digunakan as a shampoo
Boleh digunakan sebagai shampoo. Hehehe if u sanggup la. Tapi confirm 100 % saya tak sanggup! Silap-sialp haribulan beruban rambut. 
Caranya: Just apply a small amount to wet hair and lather, rinse and it will leave your hair shining and squeaky clean.

3. Guna untuk basuh keta
Yang ni boleh try ! No need to spend extra money on a bottle of car wash ssebabnya dishwashing detergent boleh digunakan untuk basuh keta sebersih pencuci kereta berjenama. Caranya just fill baldi dengan air suam dan tambah 1 @ 2 sudu dishwashing detergent. Kemudian, ambik car sponge dan basahkan dengan air tadi dan lap kat keta. Bak kata Yahoo nie, keta akan sangat berkilat. So, Boleh try.  

4. Get rid of fleas
Boleh get rid of fleas yang berlambak berterbangan kat lampu-lampu rumah. Sokmo ada kat kampung ni.  Just isi satu mangkuk air dan tambah dengan 1 atau 2 titik dishwashing detergent, kemudian place the bowl a few inches under a light bulb. Kebiasaan haba lampu akan menarik binatang-binatang kecik ni terbang ke lampu, cam kat kampung tuh. So, fleas akan terbang dan jatuh dalam mangkuk ayun tuh.  The dish-washing detergent will kill the fleas when they drop into the water.

5. Membunuh semut.
 Dishwashing detergent boleh guna tuk bunuh semut kat rumah. Caranya isi air yang dicampur dengan satu sudu dishwashing detergent ke dalam spray bottle. Kemudian, spray je mane-mane tempat lepak semut tuh. Semut akan mati tapi ingat solution ni tak membunuh manusia ;) selamat tuk digunakan tapi belum tentu selamat tuk diminum ;)

6. Cari kebocoran yang ada pada tube
Macam biasa campur beberapa titik detergent dengan semangkuk air. Kemudian amek span atau kain atau berus dan gosok pada tube yang anda suspek ada kebocoran. The bubbles from the dishwashing detergent will indicate the exact location, of the hole or puncture in the tube, making it easier to find the leak and fix it.

7. Blowing bubbles
Boleh digunakan tuk buat blowing bubble tuk main ngn anak-anak anda !

Selamat Mencuba :)

4 comments:

  1. anda sudah basih pinggan?... ayat yg betul nya... anda sudah basuh pinggan?

    ReplyDelete
  2. heheh... time kasih cikgu gpar...typing error tuh

    ReplyDelete
  3. wow..banyak kegunaan juga upanya ye hehe..yg kakno biasa guna no3, no5, no6 & no7..kakNo selalu juga semborkan pada pokok2 yg ada telo2 semut/serangga yg warna putih2 tu..jd mmg baik untuk tanaman kita..

    ReplyDelete
  4. wow..banyak kegunaan juga upanya ye hehe..yg kakno biasa guna no3, no5, no6 & no7..kakNo selalu juga semborkan pada pokok2 yg ada telo2 semut/serangga yg warna putih2 tu..jd mmg baik untuk tanaman kita..

    ReplyDelete

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...