Dr Zakir Naik

Semalam, for the first time aku berkesempatan mendengar sesi soal jawab bersama Dr Zakir Naik. Macam-macam orang tanya soalan. dan kebanyakkan soalan ditanya adalah berkaitan islam dan orang yang bertanya adalah non-muslim. 

And each of questions yang ditanya mmg boleh memesongkan akidah bagi orang islam yang tidak cukup ilmu. Dan audience yang paling banyak tanya adalah mengenai agama kristien. Tapi setiap jawapan yang diberikan oleh Dr Zakir semua ada dalam Al-Quran. Dr Zakir menjawab semua soalan dengan petikan ayat-ayat dalam Al-Qur'an. Ya Allah baru aku tau, betapa besarnya Al-Qur'an. Selama ni kta cuma tau baca Al-Qur'an. Even kita baca tafsir tp kita masih xtau nak nak relate dengan kehidupan. Tapi dr Zakir boleh jawab semua soalan dengan menggunakan ayat Al-Quran. Bertapa hebatnya Al-Quran yang Allah trun kn untuk kita. Petunjukkan untuk semua manusia. 

Dalam agama kristien, Nabi Isa di anggap tuhan. Tapi dalam Islam Nabi Isa adalah seorang manusia biasa yang diutuskan oleh Allah sebagai seorang Nabi untuk membawa semua orang  ke jalan Allah. 

Ada seorang lelaki bertanya " antara Nabi Muhammad SAW dan Nabis Isa AS, siapa yang lahir dengan cara lebih baik ? 

So... apa jawapan kita? Of Course aku xtau nak jawab.

Tapi dr Zakir jawab berdasarkan ayat Al-Quran. Nabi Muhammad SAW dilahirkan seperti manusia biasa. Lahir dengan mempunyai ayah dan ibu. Tapi Nabi Isa As dilahirkan tanpa bapa. Nabi Isa hanya mempunyai ibu. Adakah sebab Nabi ISa lahir tanpa bapa, dia dianggap sebagai tuhan. Nabi Adam lahir tanpa bapa dan ibu. Tapi kenapa Nabi Adam tidak dianggap Tuhan. Siti Hawa lahir dari tulung rusuk seorang lelaki iaitu Nabi Adam. Kenapa tidak dianggap Tuhan. 

Kenapa Allah cipta Nabi Isa tanpa seorang bapa? Hanya seorang ibu.
Kenapa Allah cipta Nabi Adam tanpa ibu dan bapa? Adam hanya dicipta dari tanah. 
Kenapa Allah cipta Hawa tanpa ibu dan bapa? Allah cipta Hawa dari seorang lelaki,iaitu tulung rusuk Nabi Adam. 

Semua ciptaan itu menunjukkan ALLAH MAHA BESAR. kita sedar atau tidak ALLAH boleh cipta apa saja. Hanya dengan Kun Fa Yakun. Allah Maha Besar. Kenapa kita masih nak ingkar? Masih nak derhaka dengan Allah. 





Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis