7 Pesanan Rasulullah SAW

Assalamua'laikum wbt



1. Sayangi & cintai orang-orang miskin. Rasulullah Saw berpesan supaya mengambil tahu hal orang miskin, makan bersama-sama orang miskin. Belanja mereka makan. Apabila duduk bersama orang-orang miskin, rendahkan diri. 


2. Sentiasa melihat orang-orang dibawah dan tidak melihat orang di atas. Maka hati kita akan lebih tenang. Jika kita sentiasa memerhati orang yang lebih atas dari kita, hati kita tidak akan tenang. Jiwa akan resah. 
Bila kita melihat orang kaya, kita susah hati. Bila kita melihat orang shopping, kita susah hati sebab takde duit. Tapi bila kita tengok orang ya


3. Jangan belajar meminta dari manusia.  Walaupun perkara-perkara kecil. Percayalah dengan rezeki Allah pada kita. Percaya dengan pertolongan Allah. Saidina Ali tidak pernah meminta. Nabi Muhammad SAW sangat melarang kita dari meminta minta. 

4. Sentiasa menghubungkan silaturrahim sesama manusia. Dengan adik beradik, mak ayah, keluarga mertua dan kawan-kawan. 

5. Sentiasa dan mesti bercakap benar walaupun pahit. Walaupun akan membinasakan diri. 

6. Lakukan & laksanakan apa yang Islam suruh. Jangan takut dengan apa yang manusia kata. Jangan takut dengan hinaan manusia. Yang penting lakukan apa yang Allah suruh. 

7. Banyakkan berzikir لا حول ولا قوة إلا بالله . Zikir sebanyak yang boleh, setiap masa dan setiap saat. Zikir ini boleh mengubati 99 jenis penyakit. Penyakit yang paling ringan adalah susah hati atau gelisah atau risau. 

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis