Dugaan.....

Ya Allah, permudahkan urusan kami. Amin

Allah swt berfirman :
“Dan ketahuilah bahawasanya harta dan anak itu sebagai ujian; sesungguhnya Allah pada sisi-Nya itu adalah ganjaran yang besar.” – [Surah al-Anfal : 28]
Bulan ni je dah 2 berita sedih yang aku terima. Dua sahabat aku keguguran. Subhanallah. Memang sedih. Tapi itu dah ketentuan Allah. Pasti ada hikmah. Senang mulut berbicara tapi berat bagi orang menanggung. Terutama jika ia adalah permata sulung yang diharap dan dinanti-nantikan. Tapi siapalah kita nak melawan takdir Ilahi. Pasti ada hikmah. 
Yang pastinya, masa ni la kita akan ingat Allah banyak2. Bangun solat tahajud. Dan berdoa banyak-banyak. Dan masa ni jugaklah kita mengadu pada Allah. 

Tapi jika Allah uji kita dengan kegembiraan, kebahagian, kekayaan... adakah kita akan sujud pada Allah? Adakah kita akan bersyukur? atau kita lupa langsung kepada Allah. 

“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.” – [Al-Baqarah 2:155]

Ada sebab mengapa Allah uji kita...

Yang pertama, mungkin kita sudah semakin lalai n alpa dengan kehidupan dunia. Jadi, Allah uji supaya kita ingat pada Dia. Supaya kita sujud pada dia.

Yang kedua, Allah uji kita sebab dosa kita. Mungkin tanpa kita sedari, kita telah menyakiti mak ayah kita atau banyak dosa lain. Dan masa musibah ni, muhasabah la diri sendiri. setiap yang berlaku ada sebab musabab. 

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis