Skip to main content

Bila ALLAH menjemput kita...

Kenangan paling indah sepanjang tahun 2013 yang tidak pernah terlintas berlaku kepada saya adalah saya dijemput Allah untuk mengerjakan umrah. Kali pertama dalam hidup saya memijak kaki di bumi Makkah dan Madinah. Alhamdulillah. Tanpa sebarang duit simpanan dan tanpa sebarang perancangan, segala-galanya agak mustahil. Tapi kuasa Allah mengatasi segala-galanya.Perkara yang tidak pernah terlintas di hati dan fikiran saya.

Setiap kali balik kampung, mak akan meluahkan perasaan ingin ke Mekah. Dan saat itu jugak hati saya membuak-buak untuk bawak mak ke sana. Tapi jauh naluri saya cakap mustahil sebab saya tak cukup duit simpanan. Nak tampung diri sendiri pun tak mampu. Macamana nak bawak mak. Lagi pulak masa tu saya ada anak kecil. 

Tapi, setiap kali saya terbaca... 

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (dengan mengerjakan) solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu."  (Al-Baqarah~:45)
يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا اسْتَعِيْنُوْا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِيْن
 Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat; sesungguhnya Allah  beserta dengan orang-orang yang sabar.  (Al-Baqarah: 153)


Ya...mintalah pada Allah dengan jalan sabar dan solat. Dan dari saat tu, saya kuatkan pendirian saya dengan mohon pada Allah. Setiap hari saya berdoa supaya Allah bantu saya untuk bawa mak pergi mekah. Doa dan solat hajat dgn penuh yakin dan harapan. 

Tak sangka Allah dengar dan penuhi permintaan saya. Awal tahun 2013, mak mertua ngn adik beradik suami saya akan ke Mekah menunaikan umrah. Dan ditakdirkan Allah, mereka tak dapat pergi sekiranya tiada mahram. Akhirnya suami saya terpaksa menjadi mahram. Tapi suami saya berkeras untuk saya pergi bersamanya. Tapi saya tak sanggup pergi sebelum mak saya pergi. huhuhu sebab dah lama mak pendam perasaan untuk pergi ke Makkah. 

Akhirnya saya dapat bawak mak g Mekah dan belanja mak. Taktau la rezeki dari mana. Duit cukup pergi sana. Dan siap boleh bagi duit poket kat mak.Terima Kasih Allah.... 

Yang pasti Allah permudahkan segala urusan dan cukupkan keperluan kami. Amin 

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

Assalamua'laikum Wbt


Sape kata nak kuruskan badan perlu keluarkan modal ?  Sebenarnya ada cara mudah dan jimat untuk kuruskan badan tanpa keluar sesen pun. Dan semua orang boleh lakukan tanpa mengira darjat,status,bangsa,agama mahupun keturunan. Caranya ialah dengan berjalan kaki... 
Sabtu lepas kat Jempol ada satu program Gegar 10,000 langkah sehari demi kesihatan yang sihat. Ramai sungguh org yg join. Makcik-makcik dan pakcik-pakcik pun ramai. Kanak-kanak dan bayi cute dan comei pun ada. Alhamdulillah sume dah ada kesedaran. So, kita ni bila nak sedar..heheh
Untuk ke arah kehidupan yang lebih sihat, kita sepatutnya berjalan 10,000 langkah setiap hari. Hah..jangan terkejut. Banyak memang la banyak! tapi 10,000 langkah ni adalah berjalan sejauh 7 hingga 8 km sehari. Maksudnya ia dikira dari korang bangun tido pukul 6 pagi tu sehingga la sebelum korang masuk tidur semula. So, total semua haruslah 10,000 . "arghh lega rasa, sonang jo tu". Oleh itu kesimpulannya, 10,000 langkah…

NASI TOMATO vs AyAM MaSak MeRah Vs JeLatah

Lunch kat bahau semalam tuk dua orang RM 14.00....
pergh terasa mahal sangat... x berbaloi pun ngn makan nasi n ikan n air kosong...hubby lak amek nasi separuh, ikan ngn hati n air teo ais....tiba-tiba rasa membazir lak makan kat luar....semalam makan kat luar Rm 14...sehari seblum semalam makan kat luar gak RM 13.60...emm...kalo beli ayam sekor dalam RM 13.00 boleh makan tuk seminggu....dan sekor ayam tuh leh belanja kawan-kawan makan kat rumah...setakat  5 , 6 tu lepas la...
Bincang-bincang ngn hubby...lebih elok masak klo xder hal....boleh jimat....n jimat....lagipun kami berdua sentiasa berpoket kosong....jadinya seperti dirancang tghari ni kami akan balik masak...dalam dok fikir nak masak per... tiba-tiba terasa nak makan nasi tomato...fikir-fikir balik...susah gak nak wat nasi tomato niebanyak kejer.....
dalam dok fikir tu...sempat gak belek-belek resipi kat tenetlast2...nk wat nasi tomato gakdh lama x masak special

ni la resipi yang di cedok dari 
 http://periuktanah.blogspot.comres…

resipi Daging Black Pepper

kenyangnyer...huhuhu.....rasa puas sangat dapat makan masakan sendri...
lunch tadi sempat balik n masak dirumah ;)
nasi putih dengan daging masak black pepper ;)


resipi daging Black Pepper (simple)



satu mangkuk daging black pepper ( if nak daging lembut, daging direbus dahulu)then perap dengan sos black pepper n biarkan lebih kurang 5 minit...klo nak sedap perap satu jam
dua sudu sos black pepper
dua sudu sos cili
dua sudu sos tiram
1 sudu kicap
1/2 air rebusan daging
2 ulas bawang putih
1cm halia
1/2 biji bawang besar yang dihirs nipis
2 helai daun leimau purut.
1/2 sudu tepung jagung dan dibancuh bersama 3 sudu air (kacau hingga rata n tidak berketul)


langkah-langkah nyer

1. Masukkan dua sudu minyak ke dalam kuali sehingga panas
2. tumis bawang putih dan sedikit halia ke dalam minyak. Kacau sehingga kekuningan
3. Masukkan daging. dan kacau rata....
4. Masukkan segala jenis sos yang ada dan kacau higga sebati
5. Masukkan air rebusan daging..then kacau2 hingga sebati
6. Masukkan sed…