Bila ALLAH menjemput kita...

Kenangan paling indah sepanjang tahun 2013 yang tidak pernah terlintas berlaku kepada saya adalah saya dijemput Allah untuk mengerjakan umrah. Kali pertama dalam hidup saya memijak kaki di bumi Makkah dan Madinah. Alhamdulillah. Tanpa sebarang duit simpanan dan tanpa sebarang perancangan, segala-galanya agak mustahil. Tapi kuasa Allah mengatasi segala-galanya.Perkara yang tidak pernah terlintas di hati dan fikiran saya.

Setiap kali balik kampung, mak akan meluahkan perasaan ingin ke Mekah. Dan saat itu jugak hati saya membuak-buak untuk bawak mak ke sana. Tapi jauh naluri saya cakap mustahil sebab saya tak cukup duit simpanan. Nak tampung diri sendiri pun tak mampu. Macamana nak bawak mak. Lagi pulak masa tu saya ada anak kecil. 

Tapi, setiap kali saya terbaca... 

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (dengan mengerjakan) solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu."  (Al-Baqarah~:45)
يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا اسْتَعِيْنُوْا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِيْن
 Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan dengan sabar dan solat; sesungguhnya Allah  beserta dengan orang-orang yang sabar.  (Al-Baqarah: 153)


Ya...mintalah pada Allah dengan jalan sabar dan solat. Dan dari saat tu, saya kuatkan pendirian saya dengan mohon pada Allah. Setiap hari saya berdoa supaya Allah bantu saya untuk bawa mak pergi mekah. Doa dan solat hajat dgn penuh yakin dan harapan. 

Tak sangka Allah dengar dan penuhi permintaan saya. Awal tahun 2013, mak mertua ngn adik beradik suami saya akan ke Mekah menunaikan umrah. Dan ditakdirkan Allah, mereka tak dapat pergi sekiranya tiada mahram. Akhirnya suami saya terpaksa menjadi mahram. Tapi suami saya berkeras untuk saya pergi bersamanya. Tapi saya tak sanggup pergi sebelum mak saya pergi. huhuhu sebab dah lama mak pendam perasaan untuk pergi ke Makkah. 

Akhirnya saya dapat bawak mak g Mekah dan belanja mak. Taktau la rezeki dari mana. Duit cukup pergi sana. Dan siap boleh bagi duit poket kat mak.Terima Kasih Allah.... 

Yang pasti Allah permudahkan segala urusan dan cukupkan keperluan kami. Amin 

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis