JANGAN MENGUMPAT

Janganlah mengumpat ! 



“Tahukah kalian apa ertinya mengumpat?” Sahabat menjawab: “Allah dan RasulNya yang lebih tahu.” Ujar Rasulullah sallallahu’alaihi wasallam lagi:Mengumpat ialah:“Engkau mengatakan tentang saudaramu sesuatu yang tidak disukainya.” Lalu ditanyakan:
“Bagaimana kalau ada sesuatu yang patut saya kata tentang saudara saya itu?” Jawab Rasulullah sallallahu’alaihi wasallam: “Sekiranya apa yang engkau sebutkan tentang saudaramu itu betul-betul ada padanya, maka itu bermaknna engkau telah mengumpatnya tetapi jika tidak betul maka itu bererti engkau telah mengada-adakan kebohongan terhadapnya.”

Kadang-kadang tanpa sedar kita sentiasa mengumpat. Apabila kita ternampak seseorang yang berpakaian seksi, terus kita bercakap sesama sendiri " ish teruknya dia tu, seksi!"
Wahai kawan-kawan ku itupun sudah dinamakan mengumpat. Sepatutnya kita berkata " Ya Allah, berilah hidayah pada dia agar dia menutup aurat dengan sempurna".
itulah sepatutnya.

Tapi kita selalu buat sebaliknya. Bila nampak orang buat maksiat, buat dosa, kita dengan mudah akan mengumpat orang tu dan berasa kita lebih baik dari dia. Walhal dosa mengumpat lebih besar dari dosa zina ! Dan tanpa kita sedar mungkin satu hari nanti kita mungkin lebih teruk dari orang tersebut atau kita buat benda yang sama dgnnya.

Oleh itu, jika ternampak atau terdengar perkara yg bukan-bukan...maka berdoalah supaya si pelaku itu mendapat hidayah Allah.

Sekadar mengingatkan diri sendiri dan semua yg baca coretan blog ni...

Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis