Kalo kita mati esok

Aku rasa masih terduduk bile mendengar berita kemalangan yang melibatkan pelajar-pelajar kelas aku.
Rasa masih ternampak muka-muka diorng.
Dan rasa baru semalam nampak arwah...tapi hari ni dia dah meninggal dunia. dah putus hubungan dia dengan dunia. Takder ape pun yang dia bawak ke sana kecuali amal yang dia lakukan. Semua harta dunia ditinggalkan temasukla orang yang paling dia sayang, mak ayah, kawan-kawan, ijazah ke master ker...duit dan smua. Hanya AMALAN yang bersama dia.

Terfikir sejenak aku, klo kata esok atau luse kita plak yang meninggal mampukah kita nak jawab soalan Malaikat Mungkar Nangkil. Kite pun tak tau sampai bile kite akan hidup. Dah cukup ke bekalan amal kita.

Bile-bile fikir balik, 24 jam Allah bagi kat kita kat mana kite habiskan. Dah confirm 8 jam kat ofis.
8 jam tu sibuk kte keje cari duit, kejar pangkat la. Nak jadi ketua jabatan la, ketua program la , ketua unit la...ketua kebersihan la...dan macam-macam ketua lagik la untuk dapat kedudukan yang bagus kononnya .... tapi pernah tak kite terfikir nak kejar kedudukan kat akhirat....kedudukan di sisi Allah
dalam 8 jam tu jugak kite sibuk dok bodek bos...konon nak bos kenal nak pangkat bagai tu...tp pernah tak kita fikir cara nak bodek Allah supaya Allah tingkatkan darjat kita....

Kadang-kadang kite ni sibuk nak jaga hati orang. hati manusia. Taknak orang kecik hati ngn kite. taknak orang sakit hati or marah kite.. Tapi kite tak pernah fikir klo Allah marah kite,...
Kadang-kadang kite kelam kabut masuk meting, takut lewat nnti bos merah...tapi dah berapa banyak kite lewat sembahyang, dan berapa banyak kte tinggal sembayang....dan berapa banyak kite baca Al-Qur'an... mungkin seminggu sekali atau mungkin sebulan sekali atau mungkin setahun sekali atau tak pernah langsung!




Comments

Popular posts from this blog

Tips 10,000 Langkah Sehari

resipi Daging Black Pepper

Resepi Kek Coklat Moist Anis