Wednesday, April 13, 2011

KLINIK KERAJAAN


Setiap kali anda sakit, klinik mana yang anda akan pergi ?
KLINIK KERAJAAN ATAU KLINIK SWASTA...

Selalunya klo kite yang berkerjaya ni of course kite akan pergi KLINIK SWASTA tak kiralah klinik shahrul ker, klinik harun ke, klinik abi hurairah ke, klinik ucop welcha ke....ape-apa yang sama dengannya = =.. hehhe
Alasannya bukan la sebab kite ni dah kaya...tapi sbb malas nak tunggu bejam-jam. klo g klinik swasta, pas register, tak sampai 10 minit dh dapat jumpa doktor. Tapi klo klinik kerajaan confirm kena tungga berjam-jam padahal jumpa doktor 5 minit pun tak sampai..huhuhu....dh la demam....
tapi klo nak amek mc confirm akan g klinik swasta kan....

Mak kesayangan saya ni setiap bulan mesti kena g klinik kerajaan. Biase la bile dah umur menjangkau ke era 50-an..macam-macam penyakit la yang dapat. KENCING MANIS LA, KENCING MASIN LA, DARAH TINGGI, DARAH RENDAH, JANTUNG, mcm-mcm la...sampai boleh bukak kedai runcit la....
dan setiap bulan mesti kena g klinik sebab kena CHECK. Dah siap ada jadual dan temujanji yang mesti dipatuhi oleh kaum-kaum kedai runcit nih.

Mak saya nih ada kencing manis. So setiap tahun kena g klinik. Oppss setiap bulan. Tak boleh miss. Klo miss, next appointment confirm kena marah. Tapi penyakit kencing manis mak saya nih blum kritikal. Just makan ubat. Cuma tahun lepas mak saya disahkan ada penyakit JANTUNG. Tapi belum kritikal la.

Dua hari lepas, mak saya tiba-tiba kena lelah. klo orang kedah cakap PENAT a.k.a sesak nafas. So, kakak saya bawak mak saya g klinik swasta sebab dah malam. Dan kebetulan mak saya bawak ubat-ubat kencing manis yang klinik kerajaan bagi. Kebetulan, pas doktor check, dia mintak mak sy tunjjukkan ubat yg mak saya makan. Bile doktor tuh tengok... Doktor suruh mak saya stop makan ubat tuh. Tau tak sebab per ? Sebab nya doktor tuh kata ubat tu dah diharam kan makan since 10 tahun lepas. Terkejut mak saya. so, doktor tuh rujukkan hal kesihatan mak sy tuh kat hospital kerajaan, HOSPITAL TELUK INTAN. Doktor mintak mak sy g check darah, check sume la yang berkaitan sbb mak sy dah makan ubat tuh dah hampir 5 tahun. huhuhu

Jadinya pagi tadi, mak saya dan kakak saya pergi HOSPITAL TELUK INTAN. Kuar rumah jam 7.00 pagi. Kul 12 baru dapat jumpa doktor. Pas amek darah n check paper yang patut, doktor kat hospital tuh mengesahkan mak saya TIDAK MENGHIDAP PENYAKIT JANTUNG. Jantung mak saya sihat walafiat. Takder masalah langsung. SO, doktor sarankan mak saya agar berhenti makan ubat jantung.

Minggu depan 27 hb april result darah akan kuar. Dan harap-harap semua ok. AMIN.

Saya bukan nak cakap klinik kerajaan tak ok. Cuma skali skala buat la keje demi Allah dengan penuh keikhlasan. Supaya tak tersalah bagi ubat kat orang dan x salah sahkan penyakit orang.

Tapi klinik swasta pun tak semua ok. Penah saya pergi klinik swasta di Bahau. Saya demam panas masa tuh. Tapi Doktor yang check saya langsung tak amek suhu. Tak check tekanan darah. Dia boleh tanya saya nak ubat ke tak. Pastu boleh tanya saya nak ubat ape ? Memang saya tak puas hati dengan Klinik tuh. Itulah kali petama dan terakhir saya akan pergi ke klinik tuh. Mungkin dia ingat saya g klinik just nak amek mc.
huhuhu hampeh ;)

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...