Tuesday, March 15, 2011

kelas digit part 2



Hari ni selasa 10.30 pg kelas digit lagi....
tapi harini ajar teori so...len cket dari semalam...
dan kurang la cket bisingnye dari smlm....
dan sedikit senang control kelas....
untuk first timenya...student A semlm...yang sokmo wat kecoh dalam kelas...diam jer...
n also tiada senyuman nakal lg....mungkin masa ada sisa-sisa atau saki baki marah aku kat die smlm kot....
mmg arini student A tu diam...tak kaco kawan...x bising..tiada lagi riak-riak nakal diwajahnya...serius !!!
lebih kurang kul 11.30 tgh...kelas habis...
seperti biasa students len...bertempiaran keluar kelas....
so...aku panggil student A ni...kami jumpa face to face...
Dia dtg ngn muka cuak...n tunduk memandang lantai...



dengan penuh bertatababai aku tanya...
" awak tau tak knape saya marah awak semalam ?"...
dgn senyuman yng penuh bersopan santun die jawab....
"saya tau puan...salah saya...saya minta maaf "...
sejuk ati aku dengar kui...kui...kui...
"sy bukan nak marah awak semalam...klo boleh sy xnak marah semua student sy...tp cara awak semlm salah...klo awak xtahu buat awak boleh tanya saya dengan cara yg betul...saya akan ajar...cumenya dalam ramai-ramai pelajar mungkin sy xsempat nak concentrate sepenuhnya pada awak..."
"saya harap pasni awak takkan ulang lagi apa yang awak buat semlm"...
" ok puan...sy minta maaf...terima kasih puan"

Dia tinggalkan kelas dengan senyuman. Aku harap next week dia akan lebih menghormati guru-guru.... heheh setel satu masalah...


Knape aku perlu jumpa dia selepas kejadian smlm ?

sebenarnya aku ada reason nape aku perlu jumpa dia...semuanya dari sudut phycology...
smlm bile die wat salah dengan cara yang seddikit kurang ajar di depan kawan-kawan die... secara sponton aku marah didepan kawan-kawannya....mmg die x berani nak jawab...
sebab ape aku marah...??? banyak sebab
satunya.....mmg time tu betul-betul aku rasa tercabar...
duanya...klo aku x marah budak-budak lain akan ikut perangai macam dia...so bile marah...yang lain akan takut nak wat menda sama....

sambung kenape 've face to face with him...(ni apa yng aku belajar semasa kursus kipa)
first..sbb bile aku marah depan kwn-kwn die mungkin die rasa malu...n mungkin simpan dendam pada aku walaupun itu salah die... n of course bukan salah aku....
second... bile kami berjumpa...so aku boleh explain pada dia...apa salah dia..nape aku marah dia...dan mungkin itu boleh menyedarkan dia atau boleh menghilangkan perasaan marah atau dendam dia pada aku....


ini la yang dipanggil pshycology dalam pembelajaran....terima kasih Dr Yahya Don

No comments:

Post a Comment

Berbakti pada siapa?

berbakti pada siapa? klo kite suami..berbakti pada mak..confirm syurga... tp klo kite perempuan.. Berbakti pada suami..confirm Allah ba...