Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2013

Khutbat Rasulullah SAW ketika dihujung Syaaban

”Wahai manusia, sungguh telah dekat kepadamu bulan yang agung, bulan yang penuh dengan keberkatan, yang di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik (nilainya) dari seribu bulan, bulan yang mana Allah tetapkan puasa di siang harinya sebagai fardhu, dan shalat (tarawih) di malamnya sebagai sunah. Barang siapa mendekatkan diri kepada Allah di bulan ini dengan satu kebaikan (amalan sunnah), maka pahalanya seperti dia melakukan amalan fardhu di bulan-bulan yang lain.

Barangsiapa melakukan amalan fardhu di bulan ini, maka pahalanya seperti telah melakukan 70 amalan fardhu di bulan lainnya. Inilah bulan kesabaran dan balasan atas kesabaran adalah syurga, bulan ini merupakan bulan kedermawanan dan simpati (satu rasa) terhadap sesama. Dan bulan dimana rezeki orang-orang yang beriman ditambah. Barang siapa memberi makan (untuk berbuka) orang yang berpuasa maka baginya pengampunan atas dosa-dosanya dan dibebaskan dari api neraka dan dia mendapatkan pahala yang sama sebagaimana yang berpuasa t…

Jom Bersahur

Hari ni hari kedua berpuasa. Alhamdulillah. Dan salah satu yang paling penting dan berkat yang sangat Rasul SAW galakkan kita lakukan adalah bersahur.

Bersahur itu adalah sunnah Rasulullah SAW. Walaupun ia tidak diwajibkan, tapi ia sangat digalakkan sebab ia membezakan  antara sahur Muslim dan sahur Yahudi. Sabda Nabi SAW,
“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur." (HR Muslim)
Dan sesungguhnya dalam setiap sahur tu ada keberkatan.

Sabda Nabi SAW,
“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan." (HR Bukhari dan Muslim)

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah.. pandai, " samb…

Aku sungguh menyanyangi dia...

Tuhan jagakan dia Dia kekasihku ’kan tetap milikku Aku sungguh mencintai Sungguh menyayangi setulus hatiku
Walau ku tahu kau takkan sempurna Takkan membuat aku jauh darimu Apa adanya ku kan tetap menjagamu






untuk mu wahai wanita

untuk mu wahai wanita.. tersenyumlah walau apapun yang terjadi
kerna engkau adalah sebaik-baik perhiasan....

ku tahu ku adaMu

Merenung ke luar jendela Melihat kebesaranNya Mensyukuri segala nikmat Yang dikurniaNya di dunia Kau berikan ku kekuatan Untuk berpegang pada jalan Walau penuh dengan cabaran Ku tahu ku adaMu Tuhan Kerna Kau yang satu Yang setia bersamaku Di kala ku jatuh ku bangkit kerna Mu Ku tahu ku adaMu di sisi ku selalu Bantulah hambaMu mencari keredhaanMu Ku tahu ku adaMu Ku adaMu selalu